Reminder: eisen automaat tijdens praktijkexamen

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Lesauto’s in de categorie personenauto (B) met een automaat moeten tijdens het praktijkexamen aan een aantal regels voldoen. Dit is vereist in verband met de verkeersveiligheid tijdens een ingreep van de examinator.

De examenauto moet voorzien zijn van:
  • een drukknop/stopknop op het dashboard, of
  • een (stroom)onderbrekerknop onder het rempedaal van de dubbele bediening, of
  • een door de importeur afgegeven ‘Verklaring Werking motormanagement’, die bij het voertuig aanwezig is.
De volledige tekst kunt u lezen in het Vademecum van het CBR.

Verkeersgevaarlijke situatie
Deze voorzieningen zijn vereist omdat de examinator tijdens het praktijkexamen pas ingrijpt wanneer de kandidaat onvoldoende actie onderneemt, zodat er een verkeersgevaarlijke situatie ontstaat. De examinator moet in dergelijke situaties kunnen vertrouwen op de werking van de bovenstaande voorzieningen.

Verklaring werking motormanagement
In deze verklaring staan de volgende vereisten:
  1. Indien tijdens ingedrukt gaspedaal geremd wordt en/of als deze situatie voortduurt, zal het motorvermogen direct en automatisch terug geregeld worden naar nullast (stationair toerental). Elektrisch aangedreven voertuigen: als tijdens ingedrukt acceleratiepedaal tegelijkertijd geremd wordt en/of als deze situatie voortduurt, zal het remvermogen het motorvermogen zodanig overstijgen dat er tenminste met de wettelijke minimale remvertraging een noodstop uitgevoerd kan worden.
  2. Alle wettelijk verplichte technische voorzieningen zoals verlichting, claxon, richtingaanwijzers en remlichten blijven in werking en kunnen indien nodig ingeschakeld worden, gedurende de fases genoemd onder punt 1 hierboven. Deze vereisten zijn bij de introductie van deze verklaring met u afgestemd en werden destijds gezien als een goed alternatief voor het ‘probleem’, dat het aanbrengen van een stopknop/onderbrekersknop kan veroorzaken, doordat merken niet willen dat er ‘aanpassingen’ plaatvinden in de moderne elektronica van het voertuig. Een blanco exemplaar van de betreffende verklaring kan aangevraagd worden bij het CBR via het volgende e-mailadres: cte@cbr.nl.
Wiens verantwoordelijkheid?
In principe is het de verantwoordelijkheid van de rijschoolhouder/rijinstructeur om een auto mee te nemen die voldoet aan alle vereisten die het CBR daaraan stelt. Van een auto-importeur en/of dealer mag verwacht worden dat hij de klant hierbij helpt, c.q. – voordat de verkoop gesloten wordt - nagaat of het voertuig geschikt is, respectievelijk geschikt gemaakt kan worden. Om te weten of een voertuig qua afmetingen en arbo-eisen geschikt is als examenvoertuig, dient het betreffende type aangeboden te worden bij de CTE (Commissie Toelating Examenvoertuigen, die zesmaal per jaar bij elkaar komt), zodat deze vermeld staat in de brochure ‘Beoordelingslijst examenvoertuigen B’. Kijk voor meer informatie over dit aspect van de toelating op de website van het CBR
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring