BOVAG Conjunctuurpeiling: Fietsbedrijven: positiever over omzet 2016

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Net als in het eerste halfjaar zijn de fietsbedrijven in het tweede halfjaar van 2015 negatief over de ontwikkeling van de resultaten. Meer dan de helft van de fietsbedrijven zag de omzet afnemen ten opzichte van vorig jaar.

Dit komt mede door het aflopen van de bedrijfsfietsregeling eind 2014, toen zijn er zijn er veel nieuwe fietsen verkocht. Daarnaast is de enorme prijsdruk die ervaren wordt een grote boosdoener. Oorzaak van die prijsdruk is dat de traditionele keten inefficiënt is georganiseerd, met onder meer tot gevolg dat er aan het eind van het seizoen steeds weer  een overaanbod is. Nieuwe, concurrerende ketens slagen er in veel efficiënter te opereren.

De groep bedrijven die een negatieve omzetontwikkeling voorziet, daalt gelukkig: van 54 procent in H2 2015 naar 23 procent in de eerste helft van 2016. Het ondernemersvertrouwen is voor het eerst in twee jaar weer positief, zij het heel licht.



Wat is een conjunctuurpeiling?
In de BOVAG Conjunctuurpeiling worden BOVAG-leden twee keer per jaar gevraagd hoe hun bedrijf het afgelopen halfjaar heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. En wat hun verwachting is voor het komende half jaar. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Dat levert per branche een beeld op van de economische situatie. De onderwerpen waarover leden hun mening kunnen geven, verschillen per afdeling, omdat niet alle vragen voor elk type lid van belang zijn.

De volledige conjunctuurpeiling is onderaan deze pagina te downloaden. 

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring