BOVAG Conjunctuurpeiling: autodealers somberder

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De BOVAG Autodealers zijn tevreden over de ontwikkeling van de resultaten in de tweede helft van 2015. Dat blijkt uit de BOVAG Conjunctuurpeiling.

Dankzij een eindsprint van de autoverkopen in december – ten gevolge van wijzingen in de fiscale regels -  zag meer dan de helft van de autodealers de omzet en winst toenemen ten opzichte van de tweede helft in 2014.

Tegelijkertijd spreekt er realisme uit de verwachting van de autodealers voor het eerste halfjaar 2016 dat deze opleving in de markt incidenteel was. De grote stempel die dit fiscale beleid heeft gedrukt op de markt in 2015 is de reden dat 2016 daarmee somberder wordt ingezien. Het cijfer voor de ontwikkeling van de winstgevendheid keldert van 7,8 in H2-2015 naar 5,4 in H1-2016. Wel bevestigt de conjunctuurpeiling bescheiden hetgeen BOVAG ook in de aftersalesmonitor en branchebarometer bevestigd krijgt, namelijk dat dealers er beter in slagen de klant voor aftersales aan zich te binden. Belangrijk is dat de dealers blijven werken aan optimalisatie van processen en daarmee aan het rendement in de branche.

Wat is een conjunctuurpeiling?
In de BOVAG Conjunctuurpeiling worden BOVAG-leden twee keer per jaar gevraagd hoe hun bedrijf het afgelopen halfjaar heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. En wat hun verwachting is voor het komende half jaar. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Dat levert per branche een beeld op van de economische situatie. De onderwerpen waarover leden hun mening kunnen geven, verschillen per afdeling, omdat niet alle vragen voor elk type lid van belang zijn.

De volledige conjunctuurpeiling is onderaan deze pagina te downloaden.

CP-ADE-H2-2015.png

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring