Ruud Veltenaar: “Ga eens op je kop hangen”

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Trendwatcher Ruud Veltenaar zet de wereld van de fietsbedrijven op z’n kop tijdens de fietsbranchedag. Als uitsmijter van de dag geeft hij een kijkje in de nabije toekomst. En daarin bestaat volgens Veltenaar de huidige fietsenhandel niet meer.

Ruud Veltenaar wil dat de fietsretailers zich tijdens zijn verhaal verwonderen. Het moet op z’n minst een beetje schuren. Hij gooit dan ook meteen de knuppel in het hoenderhok met de uitspraak: “Mensen, en zeker jonge mensen, willen geen fiets meer kopen. En al helemaal niet voor elke gelegenheid één: een boodschappenfiets, racefiets, een fiets voor woon-werkverkeer, enzovoorts.”

Omdenken
Volgens Veltenaar bevindt onze maatschappij zich in een voortdurende transformatie. “Je moet op je kop gaan hangen om de wereld te zien zoals hij is”, zegt Ruud Veltenaar. Oftewel, je moet omdenken. “Want de sterkste is uiteindelijk degene die zich het beste aanpast aan zijn veranderende omgeving.” Hij noemt als voorbeeld Airbnb. Makelaars en hotelketens hebben zitten slapen. Ze hebben een kans gemist. Jonge mensen hebben de bestaande markt ingehaald met een boeiend business model. En dat is nog maar één voorbeeld.

Futuristische fiets
“De beschaving zoals we die nu kennen is op z’n eind. We gaan een nieuwe wereld tegemoet waarin welzijn, geluk, het gebruik van minder resources belangrijk worden,” legt Veltenaar uit. Om daarin mee te gaan moeten we wel een knop omzetten. Want, hoe pas je je als fietsbedrijf aan aan die toekomstige wereld? “Fietsen verkopen heeft geen toekomst, maar de fiets past wel uitstekend bij de nieuwe wereld. Waarin we van welvaart naar welzijn gaan, van ego naar eco en waarin we meerwaarde verkopen.” De fiets heeft de toekomst, maar dan wel in een futuristisch jasje. Ruud Veltenaar laat een foto van een futuristische zelfsturende fiets zien. Eén die overal beschikbaar is, die bijvoorbeeld vraagt of je zelf wilt trappen of dat je ‘m als brommer wilt gebruiken. Die na gebruik doorrijdt naar zijn volgende ‘klus’. “In wat voor netwerk hangt die nieuwe fiets? Dat kan de fietswinkel zijn!”

Geld verdienen
Bij de transformatie naar een volgende beschaving heb je als ondernemer volgens Veltenaar twee keuzes. “Je kunt een reactieve houding aannemen en denken aan alle mogelijke problemen. Of er is een proactieve modus. Waarbij je kansen ziet en waarbij je nadenkt over andere business modellen. Waarbij je nadenkt hoe je je de meerwaarde van de fiets kunt verrijken om je bedrijf te borgen. En door te doen wat klanten van je verwachten. Want klanten willen mobiliteit en meerwaarde kopen, niet specifiek een fiets. Stel jezelf de vraag: waarom doe ik dit? En blijf die waarom-vraag voortdurend stellen. Als dit niet gekoppeld is aan meerwaarde, heeft het geen toekomst. We gaan van rendement naar meerwaarde creëren en zetten energie om in resultaat. Dan ga je vanzelf geld verdienen op een nieuwe manier.”

De presentatie van Ruud Veltenaar kan opgevraagd worden via deze link. Meer informatie over de fietsbranchedag is te vinden op leden.bovag.nl/samenwerkt.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring