Fietsbranchedag 2016: samen vernieuwen

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Fietsretailers maken zich zorgen, en dat is terecht. De gepresenteerde cijfers op de fietsbranchedag liegen er niet om. BOVAG ziet een goede toekomst voor de fietsbranche, maar dan moeten we wel samenwerken en innoveren.



Tijd voor actie
Op de BOVAG Fietsbranchedag op 15 februari kwamen 450 retailers bij elkaar in de Zwitsal Fabriek in Apeldoorn. Bij het openingsfilmpje wordt de urgentie van de situatie van de retailers meteen duidelijk. Nieuwverkoop daalt: het afgelopen jaar zijn veertig procent minder fietsen verkocht. Overaanbod in de keten zorgt voor prijsdruk en de kosten nemen alleen maar toe. Het huidige verdienmodel levert te weinig op. Ube van der Ham van Meijer & Van der Ham Management Consultants deed onderzoek naar de verdiencapaciteit van fietsbedrijven en wat hem het meeste opviel: “Er wordt meer gefietst in Nederland, maar nauwelijks geld verdient met de fietsverkoop”. Deze situatie wordt niet beter. Volgens Van der Ham is de situatie vergelijkbaar met de automarkt. Nieuwe auto’s worden steeds minder verkocht, op de lange termijn kun je niet meer aan de verkoop van nieuwe fietsen verdienen.” 

Nieuw verdienmodel
Volgens branchemanager Niels Hansen dreigt er een sanering van het winkelbestand als we zo doorgaan. Het is dus tijd voor actie. “De uitdaging is om initiatief te nemen en aan de slag te gaan met ons eigen verdienmodel. Een eerste stap voor fietsbedrijven kan zijn om activiteiten zoals de werkplaats commercieel te gaan maken in plaats van het ‘erbij te doen’. Ga van uurtarief bijvoorbeeld naar menutarief, zoals een wasstraat waar de klant kan kiezen voor verschillende wasprogramma’s. Of een onderhoudsabonnement, waarbij klanten voor een vast bedrag voorzien zijn van onderhoud. We moeten meer waarde geven aan wat we doen.”

Waardeketen
BOVAG ziet een goede toekomst, maar er moet wel werk worden gemaakt van samenwerking en vernieuwing. Het BOVAG Dealerplatform heeft voor 2016 een aantal speerpunten geformuleerd. Een van die actiepunten is het optimaliseren van de waardeketen. Want: in een lastige markt, wint de beste keten. Er moet een efficiënte keten komen, waarbij met elkaar wordt afgesproken wie waarvoor beloond wordt. De hele keten heeft een vernieuwing nodig. De fiets loopt bijvoorbeeld nog achter op het gebied van innovatieve technologieën. Het zou moeten gaan concurreren met andere gadgets. Fabrikanten zouden meer vraaggestuurd moeten gaan produceren: produceren op basis van wat goed loopt en op tijd leveren van fietsen. Meer waarde toevoegen. Het verkoopproces optimaliseren. Betere garantie en reparatie. Het dealerplatform heeft al een aantal producten ontwikkeld, die de positie van fietsbedrijven op korte termijn helpen versterken: de BOVAG Fietsverzekering, de BOVAG Leasefiets voor particulieren en de campagne ‘Vertrouw de specialist op fietsafstand’. Het dealerplatform gaat bovendien op 7 maart in gesprek met onder andere een groep fabrikanten en kassaleveranciers, over het optimaliseren van de keten, de bevoorrading en het uitwisselen van data.

T-splitsing
Voorzitter Rob van Oosterhout: “We staan nu op een t-splitsing. We kunnen gaan samenwerken óf zo doorgaan als we nu doen. Niels Hansen valt hem bij: “We hebben een lange tocht te gaan”. Ube Van der Ham ziet veel vechtlust en enthousiasme bij de fietsretailers om aan de slag te gaan met een oplossing. Door collectief de toekomst aan te pakken, kunnen we de vakhandel overeind houden.

Meer informatie
Download onderaan deze pagina de presentatie van Niels en Rob, en de brochure ‘Samen vernieuwen. Toekomst verdienmodel fietsenretail’. In de speerpunten is meer informatie te vinden over de BOVAG Fietsverzekering, BOVAG Leasefiets voor particulieren en de campagne ‘Vertrouw de specialist op fietsafstand’. Meer informatie over de fietsbranchedag staat op leden.bovag.nl/samenwerkt (exclusief voor leden).

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring