Waarschijnlijk een restantvoorraadregeling voor Euro2 viertakt

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De Euro 4-norm wordt vanaf 2018 van kracht binnen de scooterbranche. BOVAG en RAI Vereniging hebben met de overheid gesproken over een restantvoorraadregeling, waarbij in twee jaar de voertuigen die niet voldoen aan de nieuwe euronorm kunnen worden uitgefaseerd.

In februari wordt bekend of deze regeling, in de vorm van een Green Deal, definitief doorgaat.

Verzoek Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft onlangs aan de minister gevraagd om geen restantvoorraadregeling in te stellen, omdat ze ‘vervuilende’ brom- en snorfietsen zo snel mogelijk uit de markt willen halen. Dat zou betekenen dat er per 1 januari 2018 helemaal geen brom- of snorfiets meer verkocht mag worden die niet Euro 4 is goedgekeurd.

Gesprekken overheid
Er staan echter nog veel Euro 2 en 3 viertaktvoertuigen in de branche. Daarom vinden BOVAG en RAI Vereniging het belangrijk voor scooterimporteurs- en dealers dat er wél een restantvoorraadregeling komt. Een eventuele restantvoorraadregeling die op politiek draagvlak kan rekenen, is eigenlijk alleen denkbaar als de branche zelf een gebaar maakt. BOVAG en RAI Vereniging hebben hier veel gesprekken over gevoerd met leden, maar ook met de overheid. Hieruit zijn voorwaarden ontstaan voor een Green Deal, waarmee het waarschijnlijk toch mogelijk is dat de overheid met een restantvoorraadregeling komt.

Let op: regeling is nog niet van kracht
De voorgenomen Green Deal wordt nog juridisch gecheckt. Als er geen bezwaren zijn, neemt de Tweede Kamer half februari 2017 een standpunt in. Hopelijk betekent dat dat de restantvoorraadregeling wordt goedgekeurd. Die gaat dan mogelijk met terugwerkende kracht per 1 januari 2017 in.

Concept-Green Deal
  • Per 1 januari 2017 leveren bij RAI Vereniging aangesloten brom- en snorfietsimporteurs geen Euro 2 en 3 tweetakt brom- en snorfietsen meer aan de dealers.
  • Per 1 juni 2017 zullen de aangesloten dealers van de brom- en snorfietsimporteurs geen Euro 2 en 3 tweetakt brom- en snorfietsen meer verkopen.
  • Per 1 januari 2018 wordt een beperkte restantvoorraadregeling geactiveerd, waarmee wordt toegestaan dat dealers nog tot 1 januari 2020 Euro 2 en 3 viertakt brom- en snorfietsen kunnen verkopen. 
  • Bij RAI Vereniging aangesloten brom- en snorfietsimporteurs zullen de handelsvoorraden Euro 2 (en 3) viertakt zoveel mogelijk beperken om daarmee de overgang naar Euro 4 brom- en snorfietsen te bespoedigen.
  • Per 1 januari 2020 mogen dealers alleen nog maar Euro 4-voertuigen verkopen.
Wat betekent dit voor scooterdealers?
Dit zou betekenen dat dealers per 1 januari 2017 geen tweetakt brom- en snorfietsen meer geleverd krijgen vanuit importeurs. De overheid vraagt vervolgens om per 1 juni 2017 te stoppen met de verkoop van tweetakt brom- en snorfietsen. Wanneer dealers hierin meegaan, kunnen we een restantvoorraadregeling activeren waardoor dealers nog twee jaar hebben om alle Euro 2 en 3 viertakt uit de voorraad te verkopen.

Half januari 2017 weten we of de Green Deal op juridisch gebied is goedgekeurd. We houden u per nieuwsbrief op de hoogte van de ontwikkelingen.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring