Veelgestelde vraag: wat als een klant een voertuig niet afhaalt en betaalt?

Laatste update 25 mei 2018 Leestijd: 4 min

Ieder bedrijf heeft wel eens te maken met een klant die een voertuig koopt, maar deze vervolgens niet komt afhalen en betalen. Wat kunt u dan doen om de klant toch zover te krijgen? Of om in het uiterste geval de koopovereenkomst te ontbinden?

Overeenkomst nakomen

Als een klant het bestelde voertuig niet komt afhalen, zult u eerst aansturen op nakoming van de koopovereenkomst. Daar heeft u tenslotte het meeste belang bij. U kunt het voertuig in dit geval niet aan andere geïnteresseerden verkopen, omdat u ook verplicht bent het voertuig aan de klant te leveren.

Aanmaning

Als hulpmiddel bij het schrijven van een aanmaningsbrief hebben wij een voorbeeldbrief aflevering/aanmaning voor u opgesteld . Met deze brief eist u van uw klant dat deze het voertuig binnen een week komt afhalen en betalen. Ziet de klant af van de aankoop? Dan wijst u hem op zijn verplichting om de koopovereenkomst (schriftelijk!) te annuleren en een schadevergoeding van 15% van de aankoopprijs van het voertuig te betalen (zie de algemene voorwaarden BOVAG).

Download hier de voorbeeldaanmaning.
 
Reageert de klant niet binnen de gestelde termijn? De consument dient het verschuldigde bedrag te betalen vóór het verstrijken van de betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan dient u na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering te zenden en geeft u de consument de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.

Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, bent u gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.  Door een partij te maken gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld af te dwingen, kunnen aan de wederpartij in rekening worden gebracht.
Reageert uw klant hier ook niet op? Dan kunt u overwegen contact op nemen met uw rechtsbijstandverzekeraar, een incassobureau of een deurwaarder.

Ontbinden koopovereenkomst

Komt uw klant toch niet over de brug of er blijkt dat bij hem niets meer te halen valt? Dan is het commercieel gezien misschien beter om het voertuig weer beschikbaar te stellen voor de verkoop. Wel moet eerst de koopovereenkomst worden ontbonden. Dit kan pas als uw klant een laatste termijn om te presteren niet heeft benut en daarom “in verzuim” is. De voorbeeldbrief aflevering/bevestiging daadwerkelijke ontbinding kunt u gebruiken om de koopovereenkomst met uw klant te ontbinden.

Download hier de voorbeeldbrief daadwerkelijke ontbinding.

Laatste termijn

In de voorbeeldbrief aflevering/laatste termijn, kunt u uw klant een laatste termijn stellen. Ook kunt u hem informeren over een ontbinding van de overeenkomst. Als u zelf de overeenkomst ontbonden heeft kunt u uw klant aanspreken voor de schade die u lijdt. In de voorbeeldbrief  aflevering/aanmaning is deze schadevergoeding (als gevolg van de annuleringsregeling) vastgesteld op 15% van de aankoopprijs van het voertuig. Uw klant kan hier wel bezwaar tegen maken, omdat de overeenkomst niet door hem geannuleerd, maar door u ontbonden is.

Download hier de voorbeeldbrief laatste termijn.

Schadevergoeding

In ieder geval heeft u wel recht op vergoeding van de daadwerkelijk door u geleden schade. Bent u het niet eens over de hoogte van de daadwerkelijk geleden schade, dan moet u deze specificeren. Om een schadevergoeding te krijgen zult u waarschijnlijk een proces tegen de klant moeten aanspannen. Mogelijk kan een rechtsbijstandverzekering u hierbij helpen.

Voordat u actie onderneemt, is het verstandig eerst te bedenken wat u wilt en wat commercieel het beste is voor uw bedrijf. De voorbeeldbrieven zijn niet in willekeurige volgorde te gebruiken. Als u begint met ontbinding van de overeenkomst, dan kunt u later geen nakoming meer vorderen. Wel kunt u eerst op nakoming aansturen en als dit niets oplevert op ontbinding van de overeenkomst.

Nadere advisering
 - BOVAG Servicedesk, Bunnik. Tel. 030-65 95 300.

Hofleveranciers:
- Graydon – Credit Management Services, 020-5679935, www.graydon.nl/bovag
- GGN – Incassospecialisten en Gerechtdeurwaarders, 088-8454355, www.ggn.nl/bovag

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring