Alliantie roept op tot integrale aanpak mobiliteitsproblemen

Laatste update 14 augustus 2017 Leestijd: 0 min

Een alliantie van mobiliteitspartijen roept vandaag op de problemen en uitdagingen op mobiliteitsgebied integraal en structureel aan te pakken. De alliantie maakt zich onder meer zorgen over de toenemende congestie en bijbehorende economische schade en over de opdracht de uitstoot van CO2 en fijnstof fors te reduceren de komende tijd.

Mobiliteit kan volgens de coalitie 'slimmer, flexibeler, groener en veiliger'. BOVAG onderschrijft de uitdagingen en uitgangspunten en haakt aan met concrete invullingen.

Extra investering
De alliantie van ANWB, RAI Vereniging, TLN, NS, de stadvervoerders (GVB, RET, HTM), Transdev en KNV pleit voor een gezamenlijke integrale langetermijnvisie op mobiliteit, iets waar BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt zich eerder ook al warm voorstander van toonde. Die visie moet opgesteld worden vanuit het perspectief van de gebruiker en moet aandacht hebben voor alle vormen van vervoer, van fiets tot trein, en voor de afstemming daartussen. Daar hoort ook extra geld bij. Volgens de coalitie is tot 2030 minimaal  €1 miljard per jaar extra nodig en voor de periode 2030-2040 is verdere ophoging en voortzetting van het infrastructuurfonds noodzakelijk. Daarnaast pleiten de clubs voor een minister van Mobiliteit, die regie voert over de gewenste transitie naar duurzame mobiliteit richting 2040.

Bijtelling per kilometer
BOVAG is inmiddels uitgenodigd om aan te sluiten en geeft aan die oproep graag gehoor. Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG: “We onderschrijven uiteraard de hoofdlijnen. Voor veel wat er in deze visie staat, pleiten we al veel langer. Het is nu zaak om de boel handen en voeten te geven, nader te onderbouwen en in te vullen. Wij dragen daar graag een flinke steen aan bij. We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een eigen visie op mobiliteit en mobiliteitsretail en dat heeft een reeks goede inzichten en ideeën opgeleverd die we graag inbrengen.  Denk aan deelauto’s als onderdeel van ‘mobility as a service’. Belangrijk is verder dat fietsen naar het werk weer fiscaal beloond wordt, zoals tot recent via de Bedrijfsfietsregeling. Verder is BOVAG van mening dat slimme zakelijke mobiliteit fiscaal gefaciliteerd moet worden in plaats van afgestraft, zoals nu. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bijtelling per kilometer en flexibele mobiliteitsbudgetten. Voor het goederenvervoer – nog een ondergeschoven kindje in deze visie – is het belangrijk dat voor lange afstand-transport platooning gefaciliteerd wordt en er in de stad volop ruimte wordt gegeven aan innovaties in stadslogistiek. En natuurlijk moet alles rond data vanuit en rond auto goed geregeld worden.”

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring