ACM: Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn

Laatste update 14 augustus 2017 Leestijd: 1 min

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is er helder over: een aanbieding moet een echte aanbieding zijn en de van-voor-prijzen mogen consumenten niet misleiden. Het product moet kort geleden daadwerkelijk voor de van-prijs te koop zijn geweest.

‘Kort geleden’ betekent concreet: niet langer dan drie maanden geleden. Dit geldt voor alle producten die verkocht worden via alle verkoopkanalen. Als een winkel korting geeft op de adviesprijs, dan moet duidelijk aangegeven zijn dat het om de adviesprijs gaat.

Speelgoedwinkels zijn onlangs op de vingers getikt voor het aanbieden van producten die niet kort geleden voor de van-prijs aangeboden waren. Consumenten werden daarmee verleid snel sinterklaas- en kerstinkopen te doen terwijl er eigenlijk geen sprake was van echte korting. De ACM heeft aangekondigd de prijsontwikkeling bij winkels te blijven volgen en op te treden als dat nodig is.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring