Eigen norm voor helm speed e-bike

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Er is een speciale norm voor de ‘speed pedelec’-helm vastgelegd, waardoor berijders van deze snelle fiets toch niet veroordeeld zijn tot een bromfietshelm. Fabrikanten werken aan helmen die aan deze norm voldoen. Er is een kans dat deze helm pas na januari op de markt komt en dat consumenten daardoor tijdelijk een bromfietshelm moeten dragen.

Door wijzigingen in de Nederlandse wet- en regelgeving vallen nieuwe speed e-bikes of speed pedelecs (elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u) vanaf 1 januari 2017 in de categorie ‘bromfiets’. Speed e-bikes die waren toegelaten als snorfiets (met blauw kenteken) worden volgend jaar omgezet naar ‘bromfiets’. Deze conversie is medio 2017 afgerond.

Speciale helm
Speed e-bike-berijders dreigden vanaf 1 januari 2017 verplicht een brommerhelm te moeten dragen. BOVAG heeft afgelopen tijd met onder andere ANWB en RAI Vereniging succesvol gelobbyd voor een speciale eigen norm voor ‘speed pedelec’-helmen die beter toegesneden zijn op het gebruik op zo’n fiets. Die is er nu (norm (NTA 8776) en daarmee is de verplichte bromfietshelm van de baan. De speciale speed e-bike-helm lijkt op een gewone fietshelm, inclusief ventilatiesleuven, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd.

Ontwikkelingen
Fabrikanten werken momenteel hard aan een helm die aan deze norm voldoet, maar er is een kans dat deze helm niet op 1 januari 2017 op de markt is. Dat zou betekenen dat consumenten (tijdelijk) een bromfietshelm moeten gaan dragen. BOVAG wil dat er druk blijft op de fabrikanten om 1 januari 2017 te halen en houdt de ontwikkelingen in de gaten.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring