All-in prijs ook voor motoren verplicht

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Ook advertenties voor nieuwe motorfietsen moeten voortaan de all-in prijs vermelden, inclusief rijklaarmaakkosten, aldus de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De ACM heeft algemene regels opgesteld voor advertentieprijzen van consumentenproducten, omdat consumentenorganisaties bij de ACM hadden geklaagd dat er te vaak naar hun zin bijkomende kosten zijn bij de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe auto. Het gaat om kosten waar je als klant niet omheen kan, maar die niet in de geadverteerde prijs zijn verwerkt, veelal ‘kosten rijklaar maken’ genoemd. Deze kosten zijn in de ogen van de ACM ‘niet vermijdbaar’ en moeten daarom in de geadverteerde prijs worden opgenomen.

Volgens de ACM zijn niet vermijdbare kosten alle kosten die nodig zijn om te zorgen dat een klant met een auto of motorfiets rijdend de showroom kan verlaten. Een 0-beurt is niet vermijdbaar, net als transport, kenteken, leges en dergelijke. Brandstofkosten zijn vrijwel geheel vermijdbaar zolang er een bodempje in de tank zit. Ook aanvullende pakketten, accessoires en een poetsbeurt zijn vermijdbare kosten in de ogen van de ACM en hoeven dus niet in een all-in prijs te worden opgenomen. Wat niet wil zeggen dat ze niet los erbij verkocht kunnen worden natuurlijk.

Advertentieprijs
Importeurs en dealers moeten vanaf 1 november 2016 adverteren met een prijs waarin alle ‘niet vermijdbare kosten’ zijn opgenomen. De ACM noemt dat de ‘advertentieprijs’. Ook de auto-importeurs zijn hiervan op de hoogte gebracht. Over een langere overgangstermijn viel met de ACM niet te praten. De ACM treedt in eerste instantie met name op tegen auto-importeurs die zich niet aan de prijsregels houden, maar sluit niet uit dat zij in een later stadium haar pijlen ook op dealers en andere retailers zal richten.

BPM
In tegenstelling tot bij auto’s wordt de BPM voor motorfietsen nog berekend over de netto catalogusprijs. ACM heeft desgevraagd aan BOVAG laten weten dat dat zo blijft en dat dus niet de nieuwe, verplichte ‘advertentieprijs’ daarvoor de grondslag wordt. Gelukkig worden motoren niet duurder door ene hogere BPM, anderzijds moet je ook bij motoren twee prijzen hanteren: de ‘advertentieprijs’ en de ‘catalogusprijs’.

Gebruikt
Ook voor gebruikte producten geldt dat de niet vermijdbare kosten in de advertentieprijs moeten worden opgenomen, alleen zullen dat er in het algemeen veel minder zijn. Met een gebruikte motor bijvoorbeeld, kun je over het algemeen zonder veel kosten de showroom uitrijden en zijn de niet vermijdbare kosten beperkt tot de leges van de overschrijving.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring