Autobrief: Wiebes zet in op Europese CO2-regels en minder marktverstoring

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

In het Kamerdebat over Autobrief II vandaag heeft staatssecretaris Wiebes een krachtig signaal afgegeven. De bewindsman heeft het volste vertrouwen in Europese regels voor de autoindustrie voor wat betreft het terugdringen van CO2 (‘bronbeleid’).

Verder noemde hij de marktverstoring in de autobranche 'onverantwoord' en is de BPM 'onbeheersbaar' geworden voor de Belastingdienst.

Bijtellingspercentages per 2019
Wiebes werd het vuur na aan de schenen gelegd door de fiscale woordvoerders van de Kamerfracties. Zij hadden vooral vragen over de twee overgebleven bijtellingspercentages per 2019 (4% voor nul-emissie en 22% voor alle overige auto's, in tegenstelling tot vijf bijtellingspercentages nu), de afbouw van de BPM en het al dan niet stimuleren van elektrisch rijden. Volgens de staatssecretaris worden EV's door het grotere fiscale verschil straks een interessant alternatief voor steeds meer zakelijke rijders, ook omdat de komende jaren meer en meer betaalbare modellen op de markt zullen komen. Door een limiet op de aanschafwaarde wil hij bijtellingsvoordelen voor duurdere EV's beteugelen. Oplossingen voor het behoud van tweedehands (plug-in hybride) EV's, bijvoorbeeld door een aanschafsubsidie voor zowel zakelijke rijders als particulieren, schuift hij door richting de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur & Milieu.

Europees beleid
De staatssecretaris gaat bekijken of de MRB-verhoging op dieselauto's zonder roetfilter eerder dan 2019 kan worden ingevoerd. Daarbij drongen Kamerleden van VVD, PvdA en CDA erop aan dat deze maatregel dan ook helder op het vizier van gemeentebestuurders met milieuzoneplannen komt. De staatssecretaris zelf verwijst voor het dossier Milieuzone echter naar zijn collega Mansveld van I&M. Wiebes hield een helder betoog voor Europees bronbeleid met betrekking tot lagere CO2 voor nieuwe auto's, waarbij apart extra Nederlands beleid volstrekt overbodig blijkt. Diverse onderzoeksinstituten hebben de afgelopen jaren aangetoond dat de grote fiscale stimulansen voor zuinige auto's in Nederland relatief weinig milieueffect hebben gesorteerd. De grote marktverstoring daardoor noemde hij zelfs 'onverantwoord' en ziet hij - net als BOVAG -  graag gerepareerd. De bewindsman stelde bovendien dat de BPM 'onbeheersbaar' is geworden voor de Belastingdienst; plotsklaps afschaffen is budgettair geen optie en zou tevens de automarkt ernstig verstoren, maar hij wil wel een begin maken met het afbouwen van de BPM (min 12% per 2020). Ook zullen de eventuele fiscale effecten van nieuwe Europese testcyclus voor brandstofverbruik, naar verwachting per 2017, scherp in de gaten worden gehouden. Wiebes zegt toe te bekijken hoe de belangrijkste kritiekpunten vanuit de Kamer in he wetsvoorstel kunnen worden verwerkt, zodat uiteindelijk ook in de Eerste Kamer een meerderheid zich achter Autobrief II schaart.

Een overzicht van de maatregelen in Autobrief II en een analyse van de antwoorden op Kamervragen daarover kunt u onderaan deze pagina downloaden.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring