Het nieuwe fietspad in de grote stad

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 1 min

BOVAG wil het stadsfietspad ombouwen tot 30km/u-pad. Dat beschrijft BOVAG in het standpunt over het nieuwe fietspad in de grote stad. Aanleiding is dat het fietspad is uitgegroeid tot een drukke verkeersader, waar onderlinge spanningen tussen de verkeersdeelnemers toenemen.

Kort samengevat bestaat de visie uit de volgende punten:
  • Het nieuwe stadsfietspad is toegankelijk voor verkeersdeelnemers die niet veel breder zijn dan een fiets (ook scooters dus).
  • Smalle fietspaden met een groot aanbod van tweewielers worden verbreed en beter afgeschermd van de rijbaan.
  • Is er geen ruimte voor verbreding – bijvoorbeeld in de binnenstad - dan wordt de reguliere rijbaan een 30 km/h-gebied voor alle verkeersdeelnemers, zodat snorfiets en auto veilig van hetzelfde stuk weg gebruik kunnen maken.
Experiment
De eerste reacties op het standpunt zijn erg positief. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu ziet graag experimenten in de G4-steden langs de lijnen van het voorstel.

Lees het gehele standpunt >>

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring