02
Veelgestelde vragen over keuren met AMTeK
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de nieuwe keuringsmethode.
Algemene vragen over keuren met AMTeK
Ik zou graag meer informatie ontvangen over keuren met AMTeK. Waar kan ik dit vinden?
Voor welke keuringsproducten kan ik de AMTeK-app gebruiken?
Op dit moment kun je in de AMTeK-app gebruikmaken van de BOVAG Onderhoudsbeurt voor caravan en aanhangwagen, de BOVAG Camperkeuring en de BOVAG Onderstelbeurt voor caravan en vouwwagen.
Download hieronder de eisen voor de opleidingen en werkplaatsinrichting voor deze BOVAG-onderhoudsproducten:
Waarom maken we de overstap naar de AMTeK-app?
Met de overstap waarborgen we de kwaliteit van de onderhoudsbeurten nog beter. Door over te stappen naar keuringsbegeleiding in plaats van steekproeven richten we ons op kennisuitwisseling en samenwerking in plaats van controle achteraf. Dit was een grote wens van leden. Ook kunnen Aboma en BOVAG op deze manier beter problemen of behoeftes ophalen bij leden, en daarop inspelen. Met elkaar houden we zo de kwaliteit van de branche op hoog niveau.
Kan ik mijn geschiedenis uit de ISN digitale formulieren behouden?
Voor de overstap op het nieuwe keuringssysteem 'keuren met AMTeK', kunnen leden hun geschiedenis uit de ISN digitale formulieren meenemen naar het AMTeK-keuringssysteem. Via het onderstaande stappenplan leggen we uit hoe je dit zelf kunt realiseren.
Hieronder vind je het adressenbestand.
Heb je nog vragen?
Deze kun je mailen naar
caravancamper@bovag.nl of telefonisch stellen door te bellen naar BOVAG Ledenadvies via 030 - 65 95 300.
Wat als ik eenmaal gecertificeerd ben?
Als je een certificaat van Aboma hebt ontvangen en BOVAG deze heeft verwerkt, kun je de stickers bestellen en gebruikmaken van de AMTeK-app. Aboma neemt iedere 2 jaar contact met je op om een nieuwe afspraak voor een keuringsbegeleiding te plannen.
Waar kan ik stickers bestellen?
De stickers bestel je bij de BOVAG Ledenwinkel. Je kunt deze alleen bestellen wanneer je het certificaat van Aboma hebt ontvangen en BOVAG deze heeft verwerkt. Er zijn stickers beschikbaar voor de volgende producten:
- BOVAG Onderhoudsbeurt voor caravan
- BOVAG Onderhoudsbeurt voor aanhangwagen
- BOVAG Camperkeuring
- BOVAG Onderstelbeurt voor caravan en vouwwagen
Om de stickers te bestellen, log je in op
mijn.bovag.nl en klik je in de linker navigatiebalk op ‘Mijn Tools’. Als je daar voor BOVAG Ledenwinkel kiest, word je doorgeleid naar de website. De stickers vind je vervolgens onder de BOVAG-artikelen.
Wat zijn de voordelen van de nieuwe keuringsmethode?
Met deze nieuwe keuringsmethode kan de BOVAG Onderhoudsbeurt met de AMTeK-app uitgevoerd worden. Als er gebreken zijn aan de aanhangwagen, caravan, vouwwagen of camper kunnen daar foto’s van gemaakt worden, en bij de rapportage gevoegd. Het nieuwe systeem heeft nog meer pluspunten:
- ​Een uniforme manier van werken
- Samenwerking in plaats van controle
- Mogelijkheid om beter aan te sluiten op specifieke behoefte van keurmeester
- Ruimte voor kennis delen
- Zelf de keuringsbegeleiding plannen in plaats van onverwacht bezoek
- Keuringsbegeleiding met meerdere monteurs tegelijkertijd
- Digitale rapportages en uitgebreider nieuw keuringsrapport voor consument
- Koppeling van de app met de eigen bedrijfssoftware
Welke diploma's zijn er nodig om te keuren met Amtek?
Om te keuren met Amtek moet jij en/of je monteur opgeleid zijn tot BOVAG-keurmeester. Daarvoor zijn de volgende certificaten nodig:
BOVAG Onderhoudsbeurt caravan
BOVAG Onderhoudsbeurt Aanhangwagen
Het examen voor deze opleidingen wordt afgelegd via
IBKI, het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche. Via de website van IBKI meld je je apart aan voor het examen. Het is hiervoor nodig om in te loggen op de website.
Praktische vragen over keuren met AMTeK
Hoe kan ik de app vinden?
Als je gebruikmaakt van een tablet of mobiele telefoon, dan kun je de AMTeK-app downloaden in de Google Playstore (Android) of App store (Apple). Als je digitale rapportages op jouw desktop op laptop wilt maken, kun je inloggen via amtekkeuringen.aboma.nl. Log in met gebruikersnaam en wachtwoord en vul bij domeinnaam 'BOVAG' in.
Wat voor tablet heb ik nodig om de Amtek-app op te installeren?
Om te keuren met Amtek heb je een tablet nodig met een sterke processorkracht, die maximaal twee systeemupdates achterloopt op de meest actuele systeemsoftware. Aboma werkt zelf met de Samsung Galaxy Tab-series, om nog specifieker te zijn: de Samsung Galaxy Tab S8 en Samsung Galaxy Tab S9.
Om snel en soepel door de rapporten te gaan zonder te moeten wachten en laden, is een stabiele en sterke internetverbinding belangrijk. Als de internetsnelheid van de wifi in de werkplaats niet hoog genoeg, kun je kiezen voor om een dual sim-oplossing. Hierbij vraag je een extra simkaart op die je in de tablet kan doen, zodat je een permanente 5G-verbinding hebt. Als je gebruik wilt maken van een dual sim-oplossing, houd hier dan wel rekening mee bij het selecteren van een tablet.
De Amtek-app werkt traag, wat kan ik doen?
Als de app traag is, kan dit veroorzaakt worden door een tablet met een vol werkgeheugen of een grote hoeveelheid data. Je kunt dit oplossen door te werken met de webversie van de Amtek-app. Daarmee werk je direct in de cloud en heb je geen last van het werkgeheugen of de data op de tablet. Om op deze manier te werken, log je in via amtekkeuringen.aboma.nl met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vul bij domeinnaam 'BOVAG' in.
Zorg ervoor dat wanneer je in de cloud werkt, er een stabiele internetverbinding aanwezig is. Wanneer de verbinding wegvalt, verlies je maximaal vijf minuten aan data. Aboma werkt aan een nieuwe versie van de app waarbij dit wordt opgelost.
Bekijk voor meer informatie over de benodigde tablet en internetverbinding ook het antwoord op de vraag:
Wat voor tablet heb ik nodig om de Amtek-app op te installeren?
Bij het inloggen moet ik een domeinnaam invullen. Wat is de domeinnaam?
De domeinnaam waarmee je kunt inloggen is BOVAG.
Kan ik het wachtwoord wijzigen?
Na het ontvangen van de inloggegevens raden we je aan om jouw wachtwoord te wijzigen in verband met de digitale veiligheid. Dat kun je doen door rechts bovenin via jouw persoonlijke instellingen naar gebruikersinstellingen te gaan.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik een nieuwe opvragen?
Als je het wachtwoord bent vergeten kun je contact opnemen met Aboma, door een e-mail te sturen naar administratie-amtek@aboma.nl. De administratie kan jouw wachtwoord resetten.
Kan een rapport gekopieerd worden?
Ja, dat kan voor zowel openstaande als afgeronde rapporten.
Ik heb een sticker geplakt met een ander nummer (bijvoorbeeld door beschadiging van de sticker). Kan ik dit aanpassen?
Wanneer je een sticker niet kunt gebruiken (bijvoorbeeld door beschadiging) dan kun je dit melden door een mail te sturen naar de AMTeK-administratie: administratie-amtek@aboma.nl. Je meldt daarin:
- De reden van het niet kunnen gebruiken van de sticker. Dit hoef je alleen te vermelden als de sticker op het voertuig niet overeenkomt met het stickernummer op het rapport. Als een sticker beschadigd is, hoef je dit niet door te geven.
- Jouw naam.
- Jouw keurmeesternummer.
- Het stickernummer.
Mijn collega voert het ene deel van de keuring uit en ik het andere, op welke naam komt het rapport te staan?
De ingelogde keurmeester die het rapport opslaat wordt als de verantwoordelijke keurmeester aangemerkt.
Mijn (persoons)gegevens die in het digitale rapport staan kloppen niet, hoe kan ik dit wijzigen?
Zijn de rapporten die gemaakt zijn op een andere vestiging van hetzelfde bedrijf zichtbaar?
Ja, deze zijn zichtbaar en het is dus mogelijk om keuringen die zijn uitgevoerd door collega’s in te zien. Het is niet mogelijk om rapporten in te zien van andere bedrijven.
Kan ik zelf een PDF-rapport uitprinten of als PDF versturen?
Ja, dit doe je door naar het rapport te gaan en hier een PDF van te maken. Vervolgens kun je het rapport zelf printen of versturen.
Hoe kan ik een eerder gemaakt rapport terugvinden?
Je kunt jouw rapporten op verschillende manieren terugvinden. Van elk rapport dat je maakt, krijg je een e-mail met daarin het gemaakte rapport en een e-mail met daarin het certificaat (alleen bij goedkeuring). Je kunt jouw rapport terugvinden in de door jou opgegeven e-mailaccount. Je kunt elk gemaakt rapport terugvinden in de app onder de ‘tegel’ Mijn Rapporten.
Mijn keurmeester gaat ergens anders werken, wat nu?
Wanneer een keurmeester bij jou uit dienst gaat, meld dit dan aan Aboma (via administratie-amtek@aboma.nl), zodat zij het betreffende account inactief kunnen maken. Jouw andere keurmeesters kunnen uiteraard gewoon gebruik blijven maken van hun accounts.
Kan ik gedurende het proces een nieuwe keurmeester aanmelden? En zo ja, komt Aboma dan opnieuw langs?
Ja, je kunt tussendoor een nieuwe keurmeester aanmelden. Wanneer de keurmeester beschikt over de juiste diploma’s kun je bij Aboma inloggegevens voor hem of haar aanvragen. Het is de bedoeling dat deze persoon aanwezig is tijdens de eerstvolgende keuringsbegeleiding.
Aboma komt ook langs voor schadeherstel, kunnen deze afspraken gecombineerd worden?
Deze afspraken kunnen gecombineerd worden. Geef vooraf goed door aan Aboma dat je deze wilt combineren, zodat er voldoende tijd is voor beide onderdelen.
Wat zijn de kosten van werken met de AMTeK-keuringsmethode?
Aboma factureert de keuringsbegeleiding direct aan jou. De exacte kosten hangen onder andere af van het aantal keurmeesters en het aantal onderhoudsproducten dat je gebruikt. Aboma werkt met een uurtarief. De gemiddelde keuringsbegeleiding duurt rond de 4 uur en kost ongeveer € 800,- (inclusief voorrijkosten). Let op: dit is een indicatie, het exacte bedrag is afhankelijk van jouw situatie.
Hoe kan ik de keuringsbegeleiding voorbereiden?
Als je een afspraak hebt met de keuringsbegeleider van Aboma, is het raadzaam om je als volgt voor te bereiden:
- Installeer de Amtek-app alvast op je tablet of telefoon.
- Maak een snelkoppeling naar Amtek* op je laptop of vaste computer.
- Oefen alvast met inloggen en invullen van het rapport.
- Zorg dat de caravan, camper of aanhangwagen alvast binnen klaarstaat om gekeurd te worden
Als dit geregeld is, kan de eerste keuringsbegeleiding gelijk van start gaan. Is dit niet het geval, dan kost het extra tijd om bijvoorbeeld de app te installeren of snelkoppeling aan te maken. Dat betekent dat de begeleiding langer duurt en de kosten hoger zijn.
*Om een snelkoppeling naar Amtek op je laptop of vaste computer te maken, neem je de volgende stappen:
- Klik op de link amtekkeuringen.aboma.nl en voeg deze link toe aan de favorieten in je browser.
- Vul bij domeinnaam ‘BOVAG’ in.
- Log vervolgens in met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je hebt ontvangen van Aboma.
Op
deze pagina vind je nog meer informatie. Heb je na het lezen ervan nog vragen? Stel deze dan per e-mail via
aanhangwagen@bovag.nl of
caravancamper@bovag.nl of bel BOVAG Ledenadvies op (030) 659 53 00.