Ontwikkelingen in aftersales (EV, ADAS en OTA)

Laatste update 21 april 2021 Leestijd: 2 min

03 EV truck & bus en bedrijfsauto (HCV)

De elektrificatie van trucks en bussen komt eraan. Het duurt wat langer dan bij personenauto’s maar de gevolgen voor omzet en marge zijn groot, net als de urgentie. De onderhoudsbehoefte van elektrische trucks en bussen ligt gemiddeld 65% lager dan bij diesel. En in het tempo waarin elektrisch de traditionele brandstofmotor gaat vervangen is grofweg een tweedeling zichtbaar: voor licht en stedelijk transport (inclusief OV-busvervoer) zal de elektrificatie vóór 2025 duidelijk zichtbaar zijn (met name batterij elektrisch – BEV), voor zwaar en lange afstandsvervoer vanaf 2025 (met name door de opkomst van waterstof elektrisch – FCEV).

BOVAG heeft een studie gedaan naar de effecten van de elektrisch aangedreven trucks en bussen (boven 3.500 kg GVW) op het aftersalesbusinessmodel. De volledig elektrisch aangedreven variant (Full EV) staat hierbij centraal. De Full EV kan met een batterij uitgerust zijn (BEV) of met een waterstof/brandstofcel (FCEV). Om deze impact voor u inzichtelijk te maken heeft BOVAG ook een rekentool ontwikkeld waarmee u de impact op de aftersales in uw bedrijf kan berekenen. Hierbij is een onderscheid gemaakt in bestelauto’s en truck & bus bedrijven.

Bereken de impact op uw bestelauto (HCV) bedrijf met de BOVAG EV-rekentool.

Bereken de impact op uw truck & bus bedrijf met BOVAG EV-rekentool.

Downloads



 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring