Refurbishing
Op de CES was er verder uiteraard veel aandacht voor de technologie in de auto’s, zoals het idee om auto's met behulp van 3D-print-technologie te refurbishen. Een nieuw jasje eromheen maken, zoals bij mobieltjes en laptops, zorgt voor een veel langere levensduur van de auto. Door toepassing van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en moderne chips is de auto steeds makkelijker up-to-date te brengen. “Dat zijn ontwikkelingen waar onze BOVAG-leden op termijn ook de gevolgen van gaan voelen in hun aftersales. Daarom doen we dit voorjaar een onderzoek naar de impact op het autobedrijf van ADAS en bijvoorbeeld Over the Air-diagnose stellen en onderhoud”, vertelt Bresser.
Ook spraaksystemen spelen straks een grote rol in de auto, zo bleek eveneens op de CES. Alexa, het systeem van Amazon wordt binnenkort in auto’s gebruikt. Vooral de voorspellende en adviserende functies van dit soort systemen is interessant. Als je Alexa thuis goedenacht zegt, doet ze de lichten uit en waarschuwt als de achterdeur niet op slot is. Hitachi werkt aan iets vergelijkbaars; aan biometrische technieken om personen en hun gemoedstoestand te herkennen. Camera's registreren of de bestuurder fit is, of wordt afgeleid, en zelfs of iemand humeurig is. Alle data wordt geïnterpreteerd en kan leiden tot proactief ingrijpen van de voertuigsystemen. Mobileye, een Intel-bedrijf, heeft dergelijke systemen al werkend in taxi's. En de komst van 5G maakt realtime informatie mogelijk. Niesink: “Echt, het wordt ons allemaal zo makkelijk gemaakt in de toekomst. Alhoewel … iedere technologische vernieuwing brengt ook weer nieuwe moeilijke uitdagingen met zich mee, dat heeft de CES ook maar weer duidelijk gemaakt.”