BOVAG brengt technologische ontwikkeling in kaart
Terug

CES 2019: kijken naar de toekomst

OndernemerschapOndernemerschapSales en marketing 2019 CES toekomst
Leestijd: 10 min
avatar Johan Geerdink en Han van Well

De Consumer Electronic Show (CES) is onderdompelen in de toekomst. Meer dan 4.500 stands op de beurs en honderden paneldiscussies en presentaties met inzichten over de toenemende rol van technologie in ons dagelijkse leven. Hans Bresser, directeur strategie en innovatie, en Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG namen er een kijkje.

Van een brancheorganisatie wordt verwacht dat ze het oog op de toekomst heeft om haar leden daar tijdig op te kunnen voorbereiden. BOVAG doet dat door diverse onderzoeken te doen en met leden en branchepartijen te praten, maar ook door te kijken naar de nieuwste technologische ontwikkelingen. Voor de automotive branche stonden er daarvoor nog niet zo heel lang geleden diverse toonaangevende autotentoonstellingen op de jaaragenda. Maar nu grote technologiebedrijven van consumentenproducten zich ook op mobiliteit storten, verplaatst de plek waar je moet zijn om al het nieuws te zien. Vandaar dat BOVAG dit jaar in Las Vegas op de Consumer Electronics Show, kortweg CES, vernieuwing ging opsnuiven.

“Data-uitwisseling moet gereguleerd worden en daar zijn publieksprivate partnerships voor nodig”
Hans Bresser | directeur strategie en innovatie BOVAG

Autonoom rijdenden motorfiets

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG: “Grote automerken kiezen tegenwoordig liever een beurs als de CES om hun nieuwe modellen te introduceren dan de traditionele autoshows; dat heeft natuurlijk alles te maken met de komst van het autonoom rijden. Dat lijkt nu voor sommige nog een gadget, maar de fabrikanten op de CES lieten zien hoe ver ze al zijn. Aptiv (een grote techspeler in de autobranche, vroeger Delphi, red.) reed er met een aantal auto’s rond het beursgebouw om te laten zien dat ze zonder ingrijpen van de chauffeur al op een natuurlijke manier meegaan in het stadsverkeer en van rijbaan wisselen om in te halen. BMW demonstreerde zijn eerste autonoom rijdende motorfiets. Op weliswaar nu nog een afgesloten terrein rijdt deze al rondjes zonder dat er een persoon op zit terwijl hij toch op twee wielen in balans blijft. Het is gaaf om te zien hoe ver ze al zijn.” 

Frictieloze aansluiting 

Tijdens de diverse paneldiscussies die Niesink en Bresser bijwoonden stond steeds weer de noodzaak en de impact van de komst van meer technologie en de autonoom rijdende auto centraal. Hans Bresser: “Overheden zien er een kans in om de veiligheid van het verkeer te vergroten en congestie en milieuvervuiling aan te pakken. En ze praten ook met marktpartijen zoals Uber, Lyft (taxisystemen), Lime (deelfietsen), autofabrikanten en OV-systemen over frictieloze aansluiting van verschillende vervoerssystemen en data-uitwisseling om de consument via platforms te informeren en te ondersteunen. Zo’n stad als Los Angeles is vanwege zijn omvang dan een serieuze gesprekspartner voor de globaal opererende autofabrikanten. Tegelijkertijd beseffen ze zich wel dat de oplossingen ook moeten werken in de voorsteden en de buitengebieden.

Data uitwisseling

Ook werd duidelijk dat het werken met verschillende talen en standaarden een probleem begint te worden om data te verzamelen en uit te wisselen. Steeds veranderende API’s en standaarden frustreren de samenwerking, zo vertelt Bresser. “Data-uitwisseling moet gereguleerd worden en daar zijn publiek-private partnerships voor nodig. Door afspraken over een meta-laag te maken, zal de samenwerking verbeteren. Omdat er zoveel private partijen betrokken zijn, zal de markt het zelf niet oplossen. Dit roept de vraag op wie de regie neemt. Grote steden en diverse staten in Amerika zijn bereid verantwoordelijkheid te nemen en geven daarbij expliciet aan dat ze ook bereid zijn om als investeringspartij te acteren.” 
“Maar hoe goed partijen zich ook aan het voorbereiden zijn, de uitspraak van John Krafcik, ceo van Waymo, nuanceerde de hele discussie over de autonoom rijdende auto weer”, vult Niesink aan. Waymo stelde dat een zogenaamde level 5-auto, de ultieme zelfrijdende auto, nooit zal bestaan. “Met zijn uitspraak reageerde hij op de recente dodelijke ongelukken met een Uber-voertuig en met Tesla’s op autopilot. En daarmee gaf hij ook aan dat de ultieme vormgeving van een transportsysteem waarin het bezit van een voertuig niet meer nodig is, voorlopig niet aan de orde is.”

“Grote automerken kiezen tegenwoordig liever de CES om hun nieuwe modellen te introduceren”
Peter Niesink | algemeen directeur BOVAG

Refurbishing

Op de CES was er verder uiteraard veel aandacht voor de technologie in de auto’s, zoals het idee om auto's met behulp van 3D-print-technologie te refurbishen. Een nieuw jasje eromheen maken, zoals bij mobieltjes en laptops, zorgt voor een veel langere levensduur van de auto. Door toepassing van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en moderne chips is de auto steeds makkelijker up-to-date te brengen. “Dat zijn ontwikkelingen waar onze BOVAG-leden op termijn ook de gevolgen van gaan voelen in hun aftersales. Daarom doen we dit voorjaar een onderzoek naar de impact op het autobedrijf van ADAS en bijvoorbeeld Over the Air-diagnose stellen en onderhoud”, vertelt Bresser. 
Ook spraaksystemen spelen straks een grote rol in de auto, zo bleek eveneens op de CES. Alexa, het systeem van Amazon wordt binnenkort in auto’s gebruikt. Vooral de voorspellende en adviserende functies van dit soort systemen is interessant. Als je Alexa thuis goedenacht zegt, doet ze de lichten uit en waarschuwt als de achterdeur niet op slot is. Hitachi werkt aan iets vergelijkbaars; aan biometrische technieken om personen en hun gemoedstoestand te herkennen. Camera's registreren of de bestuurder fit is, of wordt afgeleid, en zelfs of iemand humeurig is. Alle data wordt geïnterpreteerd en kan leiden tot proactief ingrijpen van de voertuigsystemen. Mobileye, een Intel-bedrijf, heeft dergelijke systemen al werkend in taxi's. En de komst van 5G maakt realtime informatie mogelijk. Niesink: “Echt, het wordt ons allemaal zo makkelijk gemaakt in de toekomst. Alhoewel … iedere technologische vernieuwing brengt ook weer nieuwe moeilijke uitdagingen met zich mee, dat heeft de CES ook maar weer duidelijk gemaakt.”

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGKrant nummer 1, januari 2019
avatar Johan Geerdink en Han van Well
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring