Terug

Koninklijke van Twist: van paardenkracht naar kilowatt

Ondernemerschap
Leestijd: 4 min

In 1836 startte Willem van Twist een stalhouderij in Dordrecht. Nu ontwikkelt familiebedrijf Koninklijke van Twist waterstof- en biogasmotoren. General manager Jeroen Eeuwijk: “Alles draait nog steeds om pk’s.” 

“Onze huidige eigenaar-directeur, Norbert van Twist, vertegenwoordigt de zesde generatie Van Twist binnen het familiebedrijf, dat in de negentiende eeuw begon met paarden en rijtuigen voor het transport van personen en inboedels. Vervolgens ging het bedrijf van auto’s, naar Perkins-dieselmotoren en via scheepsmotoren naar het assembleren van chassis en motoren tot complete auto’s. Voor het ministerie van Defensie zetten wij Willy Jeeps in elkaar. Vervolgens vroeg het ministerie of wij met die Perkins-motoren ook noodaggregaten voor hen konden bouwen. Wij gingen generatorsets samenstellen en begonnen toen ook al met het ombouwen van dieselmotoren naar schone gasmotoren. Dat begon met heftruckmotoren. Heftrucks mochten, vanwege een nieuwe wet, niet langer inpandig op diesel rijden. En nu construeren wij zelf onze eigen verbrandingsmotoren, op gas of waterstof. En we bedenken microgrid-stroomoplossingen: zelfstandige energiesystemen op locaties waar de netbeheerder geen kabels naartoe kan leggen of de bestaande stroomvoorziening niet kan verzwaren.” 

‘Funny gasses’, urine en slootwater

“Waar ik erg trots op ben: ons bedrijf is een van de koplopers in de branche waar het gaat om energietransitie. We werken keihard aan stillere, schonere en goedkopere energie. We bouwden dieselverbrandingsmotoren ‘milieu- en klimaatbewust’ om naar LPG, vervolgens naar aardgas en nu draaien onze motoren ook op wat we gekscherend ‘funny gasses’ noemen. Zo bouwden wij een energiesysteem voor een bedrijf dat MDF-panelen shreddert. Daarbij komen gassen vrij die onze installatie opvangt en als brandstof gebruikt. Met twintig koeien kun je al een volwaardige biogaswarmtekrachtkoppeling installeren en offgrid je eigen energie opwekken. En wat te denken van menselijke urine? Met Vattenfall werken wij aan een gloednieuw project dat de Amsterdam Arena volledig circulair moet maken. Wij werken daarvoor aan een verbrandingsmotor op een mix van water en methanol. Ik weet nu al dat wij daarmee hoge ogen gaan gooien. Zelfs slootwater is geschikt. In de Amsterdam Arena zal straks de urine van de stadionplasbakken door de motor lopen!”

“Schone energie creëren, daarvoor sta ik als trotse general manager garant ”

Unieke waterstofmotor 

“Ook maakten wij in de markt recent veel indruk met onze waterstofmotor, ontwikkeld door collega Martijn Friedrichs. Martijn zei: “Waterstof is ook een gas, ik kan op het concept van een gasmotor wel een waterstofmotor engineren, niet alleen geschikt voor een stationair, maar ook voor een variabel toerental.” En daarin zijn wij nu uniek. Er waren meteen bedrijven die hierin met ons wilden partneren, waaronder de BAM. Met hen metamorfoseerden wij in 2022 de dieselmotor uit een asfalteermachine tot een waterstofverbrandingsmotor. Nu voert de BAM dus asfalteerwerkzaamheden uit met een honderd procent waterstofaangedreven machine. En met kraanbedrijf Mammoet ontwikkelden wij een generatorset op waterstof. Ook met concullega’s zoeken we graag samen naar nieuwe duurzame energieoplossingen. Mede daarom zijn we lid van BOVAG Energiesystemen en Revisie. De techniek is niet langer het grootste probleem, wel de nu nog schaarse beschikbaarheid van waterstof.” 

Koninklijke van Twist in het kort
 

Opgericht: 1836
Directeur: Norbert van Twist
General Manager: Jeroen Eeuwijk
Personeel: 130 (40 servicetechnici, 40 engineers en 50 commerciële en administratieve medewerkers  
Jaaromzet: € 70 miljoen 



Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 2024-01

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring