Windmolenparken
Feit is dat elke crisis inderdaad kansen biedt, zoals ook wordt ervaren door Nooteboom: “25 procent van onze producten gaat naar Nederlandse bedrijven, de rest is bestemd voor bedrijven in heel Europa. De vertraging in de bouw door onder meer de stikstofproblematiek merken wij, maar daartegenover staat de groei van windmolenparken. Daar loopt het juist goed door en in die sector worden onze trailers óók gebruikt. Het bewijst dat het nooit overal tegelijk minder gaat, er liggen altijd kansen. Herken ze en wees bereid en klaar met je bedrijf om er snel op in te spelen.”
Nooteboom Trailers focust sterk op innovatie, al sinds de oprichting in 1881. Altijd rollend materiaal op maat bieden, dat uitblinkt door een zo laag mogelijke cost of ownership. Creatief zijn en flexibel inspelen is uitgegroeid tot de bedrijfscultuur. Nooteboom: “Veranderingsgezindheid noem ik dat. Dat is voor veel mensen en ook ondernemers wel eens lastig. Het vraagt veel van je. Als je bijvoorbeeld nu voor je onderneming een vijfjarenplan maakt, dan moet je ook de mogelijkheid om bij te sturen incalculeren als marktontwikkelingen daar om vragen.”
Dat begint bij actuele bedrijfsdata, juist in zo’n beweeglijke markt. “Bij Nooteboom Trailers werken we met data driven-management. Ondernemen op basis van onderbuikgevoel is in deze tijd niet verstandig. Ook bij ons moesten verkopers wennen aan deze systematiek. Sommigen kregen aanvankelijk het gevoel in de gaten te worden gehouden, maar ze ontdekten dat die data toch vele voordelen brachten, zoals meer efficiëntie en minder kosten. Natuurlijk mag je je gevoel bij het maken van zakelijke keuzes niet uitschakelen, dat blijft van belang, maar de juiste data helpen je wel.”