Terug

Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023 Emiel Stolk: “Dit ben ik en dit is mijn bedrijf”

OndernemerschapOver BOVAG
Leestijd: 11 min

Emiel Stolk mag zichzelf Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023 noemen en dat doet hij met veel trots en zelfvertrouwen. De BOVAGkrant sprak hem over de lovende woorden uit het juryrapport, ondernemerschap en verbeterpunten uit het rapport. “Die heb ik meteen opgepakt. Ik luister graag naar goed gefundeerde feedback.”

Over de verkiezing en jury

“De dag dat de jury hier in mijn bedrijf op bezoek kwam vond ik een hele grote eer, een heerlijke dag. Het gekke was dat ik er helemaal niet zenuwachtig voor was. Ik was vooral heel blij en vereerd dat ik kon vertellen hoe mijn bedrijf in elkaar zit en waar ik voor sta. Het bedrijf weerspiegelt precies wie ik ben en wat mijn stijl is: open, eerlijk, alles goed doordacht en met de nodige humor.  Ik ben heel blij dat het BOVAG en de jury is opgevallen wat ik hier allemaal doe en wat er zo anders is aan mijn bedrijf. Dat ik de verkiezing heb gewonnen, voelt als een grote bevestiging en persoonlijke erkenning. Het doet me erg veel.”

Over de verbeterpunten uit het juryrapport

“Ik ben misschien heel eigenwijs, maar ik sta altijd open voor gefundeerde kritiek die op goede argumenten en feiten is gebaseerd. Zo merkte de jury op dat de klantruimtes wat onrustig ogen doordat er zoveel spullen staan in een relatief kleine ruimte. Daar ben ik het mee eens. Ik heb het dezelfde dag nog aangepast. Ik wilde misschien te veel aan mijn klanten laten zien bij de ontvangstbalie en heb de nodige folders en promotiemateriaal weggehaald zodat er wat meer rust is in deze ruimte. Een ander verbeterpunt was de online-­presentatie van het bedrijf. Je hebt hier zoveel professionele foto’s hangen, waarom staan die niet online? Dat geldt ook voor de Tesla-specialisatie; laat zien waar je allemaal mee bezig bent, was de opmerking van jury­lid Paul de Vries. Daar had hij helemaal gelijk in, dus ook dat heb ik meteen gedaan.”

Over de branche

“Ik vind dat ondernemers in automotive soms te veel doemdenken en bang zijn voor alle toekomstige ontwikkelingen. Daar wil ik niet in meegaan. Ik neem niet zomaar iets van iemand aan en zet overal vraagtekens bij. Dat is dan weer het grote voordeel dat ik zo eigenwijs ben. Dus toen de elektrische auto opkwam, zag ik dat niet meteen als een bedreiging zoals veel onafhankelijke autobedrijven dat ervaarden. Ik wilde eerst zelf precies ontdekken of het kansen zou kunnen bieden. Zodra de eerste Tesla’s op de weg verschenen, ben ik die auto meteen in de werkplaats helemaal gaan ontleden en onderzoeken. Toen kwam ik erachter dat er nog best mogelijkheden waren in EV-onderhoud en inspectie, bijvoorbeeld aan de remmen, het onderstel en de airco. Als je op die manier omgaat met de vraag ‘waar zit het werk wél’, geeft dat niet alleen jezelf energie, maar motiveer je ook je eigen medewerkers.”

“Het bedrijf weerspiegelt precies wie ik ben en wat mijn stijl is: open en eerlijk”
Emiel Stolk | Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023

Over het personeels- en aannamebeleid

“Ik geloof in een stevig inwerkprogramma, waarbij zeker niet alleen de technische kennis, maar vooral de communicatie met de klanten centraal staat. Tijdens een sollicitatiegesprek leg ik een kandidaat een werkorder voor met de vraag wat ze ervan vinden. Ik vind namelijk dat je een klant met overtuiging en tot in detail moet kunnen uitleggen wat, hoe en waarom iets gerepareerd moest worden aan een auto. Wij hebben een gemiddeld hoog factuurbedrag dus dat moet je wel goed en serieus bij je klanten kunnen verantwoorden. In de arbeidsovereenkomst spreek ik ook meteen een traject van permanente educatie en opleidingen af. Als jouw medewerkers de techniek goed begrijpen en doorzien, dan snappen ze ook veel beter waar ze tijdens hun werk op moeten letten en waar de risico’s zitten. Ik ben ervan overtuigd dat je dan kwalitatief beter en efficiënter kunt werken, daarom steek ik er ook veel tijd en energie in. Als monteur moet je vooral leren om verder te kijken en te anticiperen op wat gaat komen zodat mensen zo min mogelijk voor onverwachte reparaties komen te staan.”

Over ondernemerschap

“Ik ben voor mezelf begonnen in de avonduren, naast mijn fulltime baan. Het voordeel daarvan is dat je goed leert inschatten hoeveel tijd een bepaalde klus zal gaan kosten. Creatief en flexibel plannen heb ik vooral ook geleerd in de schadeherstelbranche toen ik bij Autoschade Roks Hoogeveen werkte. Autoschadeherstel valt namelijk lastig in te plannen, omdat er altijd onverwacht werk tussendoor komt. Dat betekent dat je moet kunnen improviseren en snel en flexibel moet kunnen denken en plannen. Vooruitdenken, zorgen voor een goede werkvoorbereiding en de juiste timing en levering van onderdelen en materialen. Het is allemaal belangrijk om het werk goed te kunnen doen. Ik streef naar een ‘luchtige’ planning en let erop dat we de dagelijkse acht werkuren goed verkopen. En we streven naar een dusdanig efficiënte planning dat er geen vervolgafspraken meer nodig zijn. Dat is wel zo prettig voor onze klanten, dan zijn ze er in één keer van af.”

header-image

Over klanten en vertrouwen

“Ik ben geen goede autoverkoper, maar weet wel dondersgoed hoe ik onderhoud en reparaties moet verkopen en hoe ik aantoonbaar kan maken waarom iets zoveel moet kosten. Ik ben heel eerlijk en duidelijk tegen mensen. Als ik denk dat het niet veel zin meer heeft om veel geld uit te geven aan een bepaalde reparatie, dan spreek ik dat uit. Ik ga geen dingen repareren waar ik zelf geen fiducie in heb, daar ben ik heel eerlijk in. Dat wekt vertrouwen. Als je als eenpitter begint, voel je direct persoonlijk hoeveel klanten voor je betekenen. Ik ben er wel achter dat transparante communicatiewaarden met je klanten doorslaggevend zijn. Kennis van de techniek is natuurlijk cruciaal, maar het geld komt uit de portemonnee van de klant, daar moet je altijd in je achterhoofd houden. Ik heb wel het nodige leergeld betaald om nu te weten dat je de voldoende marge moet berekenen en de juiste uren moet factureren, zodat je zelf niet voor weggelekte uren opdraait. In de beginjaren wilde ik mijn klanten koste wat het kost behouden waardoor ik mezelf wel eens tekort deed en de klant soms te veel heb verwend.”

“Ik ben misschien heel eigenwijs, maar ik sta altijd open voor gefundeerde kritiek”
Emiel Stolk | Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023

Over de werkplaats

“Om open met je klanten te kunnen communiceren, heb je feiten en cijfers uit de werkplaats nodig. Meten, weten, melden en vastleggen roep ik dan ook altijd tegen mijn monteurs. Je moet altijd zor­gen dat je goed beslagen ten ijs komt bij je klanten. Zelf heb ik een geheugen als een olifant, maar voor de meeste monteurs is het echt het handigste om alles zorgvuldig vast te leggen. Het mooiste is als je alle vragen van de klanten voor kunt zijn.”

Over ondernemerschap en de toekomst

“Ik hoop dat onze klanten en berijders in de regio zien dat ze voor alles bij ons terecht kunnen. De komende jaren wil ik de bedrijfsvoering nog verder finetunen.

Uitbreiding van onze activiteiten zie ik vooral in de camperwerkzaamheden. Ik werk echt met passie aan het bedrijf, maar als ik thuis ben, kan ik niet meer in­loggen en ben ik er niet mee bezig. Als je tussen zeven uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds je geld niet kan verdienen als ondernemer, dan moet je bij jezelf te rade gaan.”

De jury over Emiel Stolk

  • Emiel Stolk bewijst dat je met niets kunt beginnen en een prachtige onderneming kan opbouwen. Onderscheidend voor Emiel is dat hij kansen ziet waar veel collega-ondernemers bedreigingen zien.
  • Zij hechten daarbij extreem veel waarde aan transparantie voor klanten. Zo besteden zij veel aandacht aan uitleg over uitgevoerde werkzaamheden, bijvoorbeeld aan de hand van een vitrinekast met auto-onderdelen.
  • Emiel heeft veel aandacht voor talentont­wikkeling en training en opleiding. Dit wordt zelfs vastgelegd in arbeidsovereenkomsten.
  • Verbeterpunten zijn er voor Stolk ook. Zo is de online-presentatie voor verbetering vatbaar. Daarnaast viel ons op dat de klanttoegankelijke ruimtes soms wat onrustig ogen doordat er veel spullen in een relatief kleine ruimte staan.
Dit artikel is ook verschenen in de BOVAGkrant 2023-10. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring