Over klanten en vertrouwen
“Ik ben geen goede autoverkoper, maar weet wel dondersgoed hoe ik onderhoud en reparaties moet verkopen en hoe ik aantoonbaar kan maken waarom iets zoveel moet kosten. Ik ben heel eerlijk en duidelijk tegen mensen. Als ik denk dat het niet veel zin meer heeft om veel geld uit te geven aan een bepaalde reparatie, dan spreek ik dat uit. Ik ga geen dingen repareren waar ik zelf geen fiducie in heb, daar ben ik heel eerlijk in. Dat wekt vertrouwen. Als je als eenpitter begint, voel je direct persoonlijk hoeveel klanten voor je betekenen. Ik ben er wel achter dat transparante communicatiewaarden met je klanten doorslaggevend zijn. Kennis van de techniek is natuurlijk cruciaal, maar het geld komt uit de portemonnee van de klant, daar moet je altijd in je achterhoofd houden. Ik heb wel het nodige leergeld betaald om nu te weten dat je de voldoende marge moet berekenen en de juiste uren moet factureren, zodat je zelf niet voor weggelekte uren opdraait. In de beginjaren wilde ik mijn klanten koste wat het kost behouden waardoor ik mezelf wel eens tekort deed en de klant soms te veel heb verwend.”