Harder rennen, minder plezier
Bob koos voor de ondernemersvorm die het BOVAG-onderzoek beschrijft als ‘Local hero’. Hij wilde weer dichter bij zijn klant staan en minder afhankelijk zijn van de stroom die ASN aanleverde. “Ik merkte dat ik het werk niet leuk meer vond. Mijn drive was weg. Via de keten kregen we veel werk te verstouwen waar je weinig aan kunt verdienen. We gingen steeds harder rennen voor steeds minder omzet. Het plezier ging weg. Als je ondernemer bent, ga je niet toestaan dat de zweep op je rug steeds harder gaat slaan. Als het zo voelt, ben je niet op de juiste weg en dan vind ik dat je moet stoppen. Begrijp me overigens niet verkeerd: het werken in een keten noem ik niet slecht maar het paste niet bij de manier waarop ik wil ondernemen.”
“Natuurlijk was het behoorlijk spannend om het roer op die manier om te gooien. Ik ging in een klap een hele stroom klanten en omzet missen toen ik uit de keten stapte. Ik had me daar vooraf wel op voorbereid en had in de cijfers rekening gehouden met een forse omzetdaling. Maar dat maakte me niet uit. Ik wilde weer zelf bepalen wie mijn klanten zijn en welke kwaliteit ik wil leveren. En wat bleek: die omzetdaling is er uiteindelijk nooit geweest. Door het wegvallen van de vaste stroom van werk, ontstond er ruimte voor andere opdrachtgevers. Klanten die niet op zoek waren naar de laagste prijs maar naar kwaliteit waarvoor zij best bereid waren wat meer te betalen. Autobedrijven uit de regio begonnen me steeds meer te benaderen. Ik doe eerlijk en transparant mijn werk en onderscheid me in kwaliteit, niet in prijs. Dat laatste is naar mijn mening een doodlopende weg.”