De BOVAG toekomstvisie Schadeherstel 2030 schetst vier veranderrichtingen in schadeherstel: Lease lover, Brand’s best friend, Local hero en Niche. Karnekamp koos voor 'Local hero'
Terug

'Local hero' Autoschade Karnekamp: "Zoek je eigen weg"

OndernemerschapOnderzoek en cijfers hero local Ondernemersportret Schadeherstel Toekomstvisie
Leestijd: 6 min

In het maartnummer van de BOVAGKrant licht het artikel ‘Schadeherstelmarkt een derde kleiner in 2030’ de toekomstvisie toe van BOVAG op de schadeherstelbranche. Deze toekomstvisie schetst vier veranderrichtingen in schadeherstel: Lease lover, Brand’s best friend, Local hero en Niche. BOVAG zocht schadebedrijven op die al een van deze richtingen zijn ingeslagen. Deze keer 'Local hero' Autoschade Karnekamp.

In volledig zelfrijdende auto’s gelooft hij niet. Wel ziet Bob van Willigen van Autoschade Karnekamp de schadeherstelmarkt veranderen en ziet daarin verband met de opkomst van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). “Maar veranderingen zijn van alle tijden. Ik zie het niet als een grotere bedreiging dan andere uitdagingen die we in het verleden hebben gehad. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Daar moet je je eigen weg in zoeken.”

Zijn eigen weg zoeken deed hij twee jaar geleden door uit de schadeherstelketen ASN te stappen. Dat deed hij samen met een toenmalig medebestuurslid bij ASN van Autoschade Aalsmeer en samen startten zij een samenwerkingsverband. “We staan rug tegen rug en bedienen samen Noord- en Zuid-Holland. Toch een beetje een ketengevoel maar met respect voor ondernemerschap en creativiteit en op kleinere schaal waardoor er meer oog is voor de klant.”

“Als je ondernemer bent, ga je niet toestaan dat de zweep op je rug steeds harder gaat slaan.”

Harder rennen, minder plezier

Bob koos voor de ondernemersvorm die het BOVAG-onderzoek beschrijft als ‘Local hero’. Hij wilde weer dichter bij zijn klant staan en minder afhankelijk zijn van de stroom die ASN aanleverde. “Ik merkte dat ik het werk niet leuk meer vond. Mijn drive was weg. Via de keten kregen we veel werk te verstouwen waar je weinig aan kunt verdienen. We gingen steeds harder rennen voor steeds minder omzet. Het plezier ging weg. Als je ondernemer bent, ga je niet toestaan dat de zweep op je rug steeds harder gaat slaan. Als het zo voelt, ben je niet op de juiste weg en dan vind ik dat je moet  stoppen. Begrijp me overigens niet verkeerd: het werken in een keten noem ik niet slecht maar het paste niet bij de manier waarop ik wil ondernemen.”

“Natuurlijk was het behoorlijk spannend om het roer op die manier om te gooien. Ik ging in een klap een hele stroom klanten en omzet missen toen ik uit de keten stapte. Ik had me daar vooraf wel op voorbereid en had in de cijfers rekening gehouden met een forse omzetdaling. Maar dat maakte me niet uit. Ik wilde weer zelf bepalen wie mijn klanten zijn en welke kwaliteit ik wil leveren. En wat bleek: die omzetdaling is er uiteindelijk nooit geweest. Door het wegvallen van de vaste stroom van werk, ontstond er ruimte voor andere opdrachtgevers. Klanten die niet op zoek waren naar de laagste prijs maar naar kwaliteit waarvoor zij best bereid waren wat meer te betalen. Autobedrijven uit de regio begonnen me steeds meer te benaderen. Ik doe eerlijk en transparant mijn werk en onderscheid me in kwaliteit, niet in prijs. Dat laatste is naar mijn mening een doodlopende weg.”

Demontage

Plezier en trots

“In de keten bepalen leasemaatschappijen en verzekeraars je prijs. Dat is toch gek als je erover nadenkt? Het gaat niet alleen om geld maar om goede dienstverlening. Een lach op het gezicht van de klant maar ook op dat van mijn mensen. Plezier in je werk hebben, trots zijn op wat je doet en klanten tevreden stellen. Dat is waar het voor mij om draait. En hoeveel klanten wil je uiteindelijk hebben? Als je winkeltje draait, is het goed.”  

“Zorg dat je niet alleen maar aan het rennen bent maar maak ruimte voor creativiteit”

Advies

Aan schadeherstelbedrijven die op dit moment hard nadenken over hun toekomst wil Bob meegeven: “Kijk eens goed naar je eigen winkel. Zorg dat je continu de vinger aan de pols hebt en dat je elke dag weet hoe zaken ervoor staan. Neem daar bewust de tijd voor. Daar kun je op schakelen en weet je waar je naartoe moet. Kijk naar je verdienmodel en kijk eerlijk naar wat je kunt. Zorg verder dat je niet alleen maar aan het rennen bent maar maak ruimte voor creativiteit. En neem de tijd. De problemen in onze branche starten niet morgen, je hebt tijd.” 
 
Meer weten over de toekomst van de schadeherstelmarkt? Lees of download hier de BOVAG Toekomstvisie 2030 op Schadeherstel



Binnenkort verschijnt in deze serie: 'Lease lover' ABS Autoherstel Kaspers & Lotte: “Ik zie de leasemarkt alleen maar groeien.” 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring