Stel, u bent groenteboer op de markt. Uw waren zijn erg in trek. Vaak staan de mensen rijen dik om de kraam; nogal wat mensen lopen weg omdat ze te lang moeten wachten. Om uw klanten tijdens piekdrukte goed te kunnen bedienen, heeft u vijf mensen nodig. Het probleem is, dat u er maar twee wit kunt betalen; mensen zwart inhuren wilt u liever niet, uit principe en vanwege het risico. Wat te doen?
“Wij mensen zijn slecht toegerust om de werkelijkheid waar te nemen zoals die is”, zegt Berthold Gunster. Van origine is hij theatermaker, maar sinds 1996 legt hij zich toe op ‘omdenken’. Die term, van eigen makelij, is tevens de naam van het bureau waarmee Gunster en collega’s trainingen, workshops en shows verzorgen voor bedrijven. Ook schreef hij meerdere boeken over problemen, kansen en denkfouten. Bovenstaand raadsel doet het altijd goed, vertelt hij. “Als we worden geconfronteerd met een probleem, is onze neiging om dat zo snel mogelijk op te lossen. De marktkoopman moet Polen of Chinezen inhuren, of zich laten betalen in natura.” Gunster moet erom grinniken. “Elk probleem is in feite een conflict tussen de feiten en onze verwachtingen. Oplossen is maar één van vier manieren om met dat spanningsveld om te gaan (zie kader, red.), een die alleen is gericht op het veranderen van de feiten. Vaak zijn we ons niet bewust van onze verwachtingen. Om een probleem echt goed helder te krijgen, moet je je verwachtingen onderzoeken. Dat is een heel lastige opgave.”