Draait de ondernemer of klant op voor eventuele gebreken na een inruiling?
Terug

Van haastig (in)ruilen komt huilen

Wet- en regelgeving Achtergrond
Leestijd: 4 min

Een klant ruilt een voertuig in waarvan achteraf blijkt dat er allerlei gebreken zijn. Draait de ondernemer dan zelf voor de kosten op? Of kan hij nog iets verhalen op de klant? Het antwoord is niet eenduidig, want het hangt van veel omstandigheden af. BOVAG Ledenadvies weet hoe zo’n geschil kan lopen. 

Situatie

Een klant ruilt een auto in bij een autobedrijf. De ondernemer inspecteert de auto op de brug en maakt een proefrit door de wijk. De auto functioneert goed en de ondernemer besluit de auto in te kopen. Later blijkt dat er in de vijfde versnelling een probleem zit, iets wat de klant niet heeft aangegeven tijdens het onderhandelen over de inruil. Daar was de ondernemer alleen achter gekomen als hij de snelweg op was gegaan, iets wat in de praktijk bijna nooit gebeurt. Het is bijna niet voor te stellen dat de klant hier niets van afwist, aangezien bij normaal gebruik van de auto de vijfde versnelling vaak wordt gebruikt. 

Wat zegt de wet?

In de ogen van de rechter of geschillencommissie is het belangrijk dat een ondernemer voldoende onderzoek doet naar de staat van de inruilauto. De uitspraak is in de regel ten gunste van de klant, aangezien deze een ‘leek’ is op het gebied van auto’s en de ondernemer als inkopende partij ‘deskundig’. Wel heeft de klant een mededelingsplicht en mag hij gebreken waar hij of zij kennis van heeft niet verzwijgen. Deze plicht gaat in sommige gevallen boven de onderzoeksplicht van de ondernemer, maar dan moet je wel bewijzen dat de klant er kennis van had. 

Hoe luidt de uitspraak?

In deze case oordeelt de Geschillencommissie Voertuigen in het voordeel van de ondernemer. Hij heeft concreet bewijs weten te leveren dat de klant wist van het gebrek en dit moedwillig heeft verzwegen. Het bewijs hiervoor kwam bij het voormalige onderhoudsbedrijf van de klant vandaan. Het bedrijf had een offerte gemaakt voor reparatie van de versnellingsbak. De klant had deze reparatie geweigerd.

Was dit te voorkomen?

Wil je als ondernemer geen risico lopen, dan is het verstandig om bij de inruil zoveel mogelijk informatie over het voertuig vast te leggen en de klant daarvoor te laten tekenen. Meteen een goed moment om de reactie van de klant te peilen. Als u goed uitlegt waarom u de vragen stelt heeft een goedwillende klant vaak begrip voor uw zorgvuldigheid. Vraag in elk geval naar het eventuele schadeverleden en of het voertuig technisch en motorisch in orde is. Vraag specifiek naar problemen met de versnellingsbak en motor. Noteer waar het voertuig in onderhoud is geweest en of de klant het goed vindt dat u navraag doet bij het onderhoudsbedrijf. Check de voertuighistorie, hoe lang heeft de klant de auto al? Heeft er een WOK-status op gezeten? Uiteraard is het altijd verstandig om de auto op de brug te inspecteren en om een proefrit te maken. 

Toch een geschil

Heeft u onverhoopt toch een geschil met een klant, start dan met het opbouwen van een dossier. Win eerstelijns advies in bij BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of (030) 659 53 00. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring