De speed pedelec, of high speed e-bike, moet terug naar het fietspad.
Terug

Een fietser minder

Over BOVAG Opinie
Leestijd: 2 min

De speed pedelec, of high speed e-bike, moet terug naar het fietspad. Op de rijbaan is het voor fietsers levensgevaarlijk. Dat was de strekking van een stevig media-offensief van BOVAG. Dat leverde veel reacties op. 

We kregen mail van fietsers die agressie te verwerken kregen van automobilisten en van forenzen die hun speed pedelec vaarwel zeiden. "Twello plaatste bordjes met 'speed pedelecs toegestaan' op de fietspaden. Dit getuigt van gezond verstand en voorkomt dat fietsers zich met een vaartje van dertig op de drukke N344 begeven. Deventer en Overijssel zijn niet zover", schrijft Henk Zegers. "Ik moet met mijn speed pedelec net voor de Wilhelminabrug de weg op. Daar geldt een maximumsnelheid van 50, maar in de praktijk lijkt het of er 80 op dat bord staat." Dus koos hij ervoor tóch op het fietspad te rijden. Het leverde hem een forse bekeuring op. Hij besloot maar weer met de auto te gaan. "Het is onverantwoord om op die wegen te fietsen en opnieuw een boete riskeren wil ik niet. Een investering van meer dan drieduizend euro is ineens afgeschreven. Ik ben vreselijk boos." 

BOVAG vindt dat fietsers op het fietspad horen. Op de rijbaan is het snelheidsverschil te groot. Bovendien houden auto's en trucks geen rekening met fietsers op hun rijbaan. En dat levert gevaar en agressie op. BOVAG roept de politiek op snel in te grijpen. De speed pedelec is een prachtkans om de druk op volle wegen en op het milieu te verminderen, maar nu wordt deze fiets de nek omgedraaid voor hij goed en wel voet aan de grond heeft. Vraag maar aan Henk. 
 
Bertho Eckhardt, 
algemeen voorzitter BOVAG 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring