De overheid kijkt mee door middel van AC, AFM, AP en DNB.
Terug

De overheid kijkt mee

Wet- en regelgeving Achtergrond
Leestijd: 7 min

Bent u ondernemer in de automotive branche dan kijken er altijd een paar overheidsinstellingen met u mee. Deze ‘autoriteiten’ handhaven regels die met name zijn opgesteld om eerlijke verkoopvoorwaarden te scheppen én om de consument te beschermen. Maar wie zijn die meekijkers en waarom lijken ze hun pijlen zo op de mobiliteitsbranche te richten? En is dat zo uitzonderlijk?  

Het klinkt een beetje als Big Brother, overheidsinstellingen die meekijken, maar zo is het feitelijk niet bedoeld. Instellingen zoals de Autoriteit Consument en Markt (ACM), Autoriteit Financiële Markten (AFM), Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en De Nederlandsche Bank (DNB) zijn er met name om als een soort waakhond consumenten te beschermen tegen wanpraktijken van ondernemers en bedrijven. Bijvangst is dat er zo een open en eerlijk speelveld ontstaat waarin ondernemers kunnen floreren zonder oneerlijke concurrentie.

ACM: eerlijke concurrentie en transparantie voor consumenten

Deze autoriteit is recent misschien wel het meest voelbaar binnen de automotive branche. De ACM let vooral op prijstransparantie, met name om te voorkomen dat consumenten voor onverwachte extra kosten komen te staan. Recent voorbeeld hiervan is de verordening dat gecommuniceerde prijzen altijd een volledig beeld moeten scheppen van de prijs die een consument moet betalen, inclusief alle onvermijdbare kosten. Wat een klant verplicht moet afnemen, moet in de prijs zijn opgenomen. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de BTW, ook al verkoopt u voornamelijk aan zakelijke partijen. Andere vormen van transparantie, bijvoorbeeld in de vorm van reviews door klanten, worden eveneens door de ACM gemonitord. Voldoet een bedrijf niet aan de eis van ‘evenwichtige en eerlijke weergave’ van reviews, dan kan de autoriteit zelfs boetes opleggen. Een andere taak van de ACM is controleren of er wel eerlijke concurrentie is en er geen prijsafspraken tussen bedrijven worden gemaakt.

AFM : heldere en eerlijke financiële transacties

Verkoopt u verzekeringen of biedt u uw klanten mogelijkheden voor een lening, dan heeft u te maken met de AFM. Deze financiële waakhond ziet erop toe dat de Wet Financiële Transacties (WFT) wordt nageleefd, wat betekent dat u in genoemde gevallen de juiste certificeringen moet hebben. Ook hier is het toverwoord ‘transparantie’: de consument moet precies weten welke (financiële) gevolgen een verzekering of lening voor zijn persoonlijke situatie kan hebben. Dit om problemen te voorkomen. De autoriteit heeft vergaande bevoegdheden om misbruik of mismanagement te bestraffen. Dit kan gaan om hoge geldboetes, plaatsing op een waarschuwingslijst of zelfs intrekking van de vergunning. Ook moeten grote en/of verdachte financiële transacties worden gemeld bij deze autoriteit.

DNB: financiële stabiliteit

De Nederlandsche Bank heeft als kerntaak onze maatschappij ‘financieel stabiel’ te houden. Bijvoorbeeld met veilig betalingsverkeer en stabiele prijzen en het toezicht op allerlei soorten financiële instellingen en transacties. Zo houdt DNB op dit moment de BOVAG Garantie tegen het licht. In de optiek van de bank is dit mogelijk een verzekering, wat weer inhoudt dat elk BOVAG-lid een certificering volgens de WFT zou moeten hebben. Maar zoals BOVAG het nu inschat kan het geven van garantie gewoon doorgaan. De uiteindelijke beslissing van DNB is nog niet in zicht.

AP: bescherming van persoonsgegevens

Op 25 mei wordt een nieuwe, best ingrijpende wet van kracht: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet beschermt de privacygevoelige gegevens van alle burgers en is een van de wetten waarop de AP toeziet en op ingrijpt bij onregelmatigheden. Deze nieuwe wet heeft invloed op de manier waarop personeels- en klantengegevens worden opgeslagen en bewaard, hoe lang deze worden bewaard, de veiligheid van systemen en bijvoorbeeld welke gegevens er worden opgeslagen. Dat er veel belang wordt gehecht aan de privacy blijkt wel uit de maximale boetes die de AP kan uitdelen als zaken niet in orde zijn: twintig miljoen euro of vier procent van de jaaromzet.

“Allemaal goed te verklaren acties die echt niet alleen gericht zijn op onze branche”
Geert Brummelhuis | Branchemanager bij BOVAG

Focus op automotive

De autoriteiten zijn niet mals en alle regelgeving vraagt veel van bedrijven. De laatste tijd leek het ook wel alsof ze hun pijlen extra op de automotive retail richtten. Eerst was er DNB die naar de BOVAG Garantie keek, toen de ACM die adverteren met all-in prijzen verplicht stelde en die nu recent de oproep deed om meer te concurreren met onderhoudsprijzen. Daarnaast is er natuurlijk de AP, die toezicht houdt op naleving van de privacyregels. “Allemaal goed te verklaren acties die echt niet alleen gericht zijn op onze branche”, zegt Geert Brummelhuis, branchemanager bij BOVAG. “Ze zijn het gevolg van de politieke en maatschappelijke agenda in Nederland. Prijstransparantie speelt al langer en in meerdere branches, zoals de reis- en luchtvaartbranche. De focus op privacy heeft alles te maken met 25 mei als de nieuwe AVG van kracht wordt. BOVAG heeft een goede relatie met de autoriteiten, zeker als het gaat om communicatie naar de consument letten we er scherp op dat de branche geen imagoschade oploopt. De autoriteiten stemmen hun boodschappen altijd met ons af. Wel vragen we steevast om langere leadtime als er controles aankomen nadat er fouten zijn geconstateerd. Onze leden moeten de tijd krijgen om hun zaken op orde te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de all-in prijzen in advertenties van gebruikte auto’s; daarvoor is er ook actie van de occasionsites nodig. Het is dan niet reëel om autobedrijven meteen te straffen. Maar in principe staat BOVAG natuurlijk achter de acties van de autoriteiten. Transparantie is voor iedereen goed, dus ook voor onze branche.”

Snel handelen

Simone Diemel, hoofd juridische zaken bij BOVAG: “Toezicht is prima. De andere kant van de medaille is echter dat de autoriteiten continu verbeteringen en veranderingen doorvoeren om bedrijfsprocessen nog transparanter te maken en consumenten nog meer garanties te bieden. Deze verbeteringen vragen veel flexibiliteit van de ondernemers, kosten vaak geld en – vooral – moeten soms heel snel worden doorgevoerd. Zaken zijn vaak complexer dan ze lijken omdat er meer partijen bij betrokken zijn dan alleen onze leden. Toch eist de autoriteit snel handelen. Daar proberen wij onze leden bij te helpen met informatie. Ook onderhouden wij contacten met derden én natuurlijk met de autoriteiten om de regelgeving soepel te implementeren.” 
 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring