Carsharing
De markt voor carsharing is eveneens interessant voor Hertz. “Maar het verdienmodel blijkt lastig. Wij hebben het geprobeerd, dat liep stuk op het businessmodel”, zegt van den Helder. Toch is dat avontuur niet voor niets geweest. “Wij geloven in de technologie. Via de mobiele app kun je zien of er een auto in de buurt is. Die reserveer je. Je stapt in, rijdt naar je bestemming, parkeert de auto op een reguliere parkeerplaats en laat hem achter.” Hertz past hetzelfde principe inmiddels business-to-business toe, in de samenwerking met Lufthansa. “Cabinepersoneel en piloten die bijvoorbeeld van het vliegveld in Frankfurt naar Stuttgart moeten, kunnen met een eigen account de auto reserveren en bij aankomst meteen instappen. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Snel en gemakkelijk.” Dat laatste vertaalt zich ook in andere nieuwe initiatieven van Hertz. “Wij kennen het counter bypass-principe op airports. Klanten krijgen direct na de landing een bericht op welke plek de huurauto klaarstaat. Zonder bezoek aan de balie, zonder de papierwinkel kunnen zij direct door. Snelheid is namelijk alles”, legt Van den Helder uit. Het stretchen van de dienstverlening past in het toekomstbeeld dat Van den Helder heeft van de autoverhuurmarkt.