Na honderd jaar auto’s delen zoekt ook Hertz naar verbreding
Terug

“Er is ruimte voor avontuur”

Ondernemerschap Interview
Leestijd: 6 min

Mobiliteit verandert, de verhuurmarkt verandert mee. Althans, dat zou het in de visie van Henk van den Helder moeten doen. Hij is general manager van Hertz Benelux. Aan de BOVAGkrant licht hij de strategie van de grote internationale verhuurder toe. En die loopt van carsharing tot ov-kaart.

Hertz is met meer dan tienduizend verhuurvestigingen in zo’n 150 landen wereldwijd één van de grootste autoverhuurbedrijven. In Nederland behoort het de top drie spelers. “De vestigingen op Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport zijn van oudsher belangrijk voor ons”, vertelt Van den Helder. Toch was hij het die inzette op de opening van lokale vestigingen en hiermee de markt voor Hertz verbreedde. “Je moet als verhuurbedrijf kort op de klant zitten, snel kunnen schakelen. Inmiddels zijn we vertegenwoordigd in ruim veertig steden, gezamenlijk realiseren deze vestigingen 60 procent van onze omzet in Nederland.” Ook nu staat Hertz onder leiding van Van den Helder weer voor nieuwe initiatieven. “Hertz deelt al honderd jaar auto’s. Van Fiat Panda tot Porsche Panamera. Toch vraagt de huidige tijd om vernieuwing, om een verbreding van het business model”, zegt hij daarover. Mobiliteit in de huidige vorm bestaat niet lang meer, verwacht Van den Helder. “Daarom moet je differentiëren. Op productniveau. En op merkniveau.”

Premium aanvullen met budget

Om die reden heeft het autoverhuurbedrijf met de budgetmerken Thrifty en Dollar een aanvulling gevonden op het premium merk Hertz. Thrifty en Dollar zijn voornamelijk gericht op de vrijetijdsmarkt, terwijl Hertz vooral de zakelijke doelgroep bedient. Daarnaast zijn nieuwe producten, zoals LesautoRent en de Dream-, Fun- en Prestige Collection volgens Van den Helder een succes. Bovendien is Hertz sinds enige tijd actief in de verhuur van 45 km auto’s van het merk Aixam. “Iedereen verklaarde ons voor gek. Maar er blijkt markt voor. Dankzij de vergrijzing.” Ouderen die niet meer mogen rijden, hebben vaak wel een mobiliteitsbudget. Zij huren volgens de general manager van Hertz maar wat graag een 45 km auto. “Er rijden er nu zes, eind van het jaar zijn dat er tussen de dertig en veertig.”

Ov-kaart

Het typeert Hertz, het typeert de entrepreneur Van den Helder. “Het is in de huidige tijd belangrijk om in beweging te zijn, om te pionieren.” Succes is daarbij niet altijd gegarandeerd. Zo mislukte de stap van Hertz in de markt voor zware trucks. “Dat is toch een markt voor specialisten”, verklaart Van den Helder. Maar met die specialisten werkt Hertz nu wel samen, zegt hij. “Als speler alleen is het aanbieden van totale mobiliteit niet mogelijk, je moet de verbinding aangaan met andere spelers.” Van den Helder ziet mobiliteit breed, zo blijkt. Hertz biedt klanten bij een huurauto in Nederland namelijk ook een TripKey ov-kaart aan. “Dit maakt het mogelijk om bewuste keuzes te maken tot hoever en waar de huurauto wordt gebruikt. Bijvoorbeeld parkeren in een Transferium en verder de stad in reizen met het openbaar vervoer.

header-image

Carsharing

De markt voor carsharing is eveneens interessant voor Hertz. “Maar het verdienmodel blijkt lastig. Wij hebben het geprobeerd, dat liep stuk op het businessmodel”, zegt van den Helder. Toch is dat avontuur niet voor niets geweest. “Wij geloven in de technologie. Via de mobiele app kun je zien of er een auto in de buurt is. Die reserveer je. Je stapt in, rijdt naar je bestemming, parkeert de auto op een reguliere parkeerplaats en laat hem achter.” Hertz past hetzelfde principe inmiddels business-to-business toe, in de samenwerking met Lufthansa. “Cabinepersoneel en piloten die bijvoorbeeld van het vliegveld in Frankfurt naar Stuttgart moeten, kunnen met een eigen account de auto reserveren en bij aankomst meteen instappen. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Snel en gemakkelijk.” Dat laatste vertaalt zich ook in andere nieuwe initiatieven van Hertz. “Wij kennen het counter bypass-principe op airports. Klanten krijgen direct na de landing een bericht op welke plek de huurauto klaarstaat. Zonder bezoek aan de balie, zonder de papierwinkel kunnen zij direct door. Snelheid is namelijk alles”, legt Van den Helder uit. Het stretchen van de dienstverlening past in het toekomstbeeld dat Van den Helder heeft van de autoverhuurmarkt.

“Geef die stilstaande auto’s maar aan ons, met gesloten beurs, wij zorgen dat ze geld opleveren.”
Henk van den Helder | general manager van Hertz Benelux

Revenu sharing

Hertz heeft een lange traditie om samen met internationale en MKB bedrijven te werken via diverse Hertz corporate programma’s. “Alles voor een optimalisatie van het wagenpark. Bedrijven hebben vaak een duur wagenpark, een van de ideeën is dat wij daarin een grotere rol gaan spelen. Wij bieden via een corporate programma auto’s aan de werknemers aan, tegen een prijs die lager is dan het leasetarief dat men doorgaans betaalt. Vervolgens betaalt de gebruiker per uur een X bedrag aan ons. Een deel van die opbrengst delen wij weer met het bedrijf van de werknemer. Win-win.” Deze vorm van revenue sharing heeft de toekomst, stelt Van den Helder. Zo kijkt hij ook nadrukkelijk naar de samenwerking met grote dealerbedrijven en leasemaatschappijen. “Die hebben allemaal auto’s staan die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Nou, kom maar op. Geef ze maar aan ons. Met gesloten beurs. Op vertrouwen. Wij zorgen dat ze geld opleveren.” Een pilot hiermee met een dealer is al succesvol gebleken. “Zo zie je maar, het is belangrijk om te pionieren. Out of the box te denken. Er is namelijk ruimte voor avontuur.”

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring