BOVAG berekent impact van elektrische auto op de werkplaatsomzet
Terug

Elektrisch zet aftersales onder spanning

Onderzoek en cijfers Achtergrond
Leestijd: 7 min

Het aandeel elektrische voertuigen (EV) in het Nederlandse wagenpark neemt toe. Iedereen weet dat autobedrijven dat gaan merken in hun aftersales, maar in welke mate, daar was niets over bekend. Tot nu toe. BOVAG heeft de impact van EV op de werkplaatsomzet berekend. De uitkomsten liegen er niet om. Tijd om met voorbereidingen te beginnen. 

Over de opkomst van elektrische voertuigen (EV) zijn de afgelopen jaren al heel wat dingen gezegd. “Media en fabrikanten buitelen over elkaar heen met berichten over wat er allemaal aan elektrische auto’s op de markt komt en hoe die de komende jaren al dan niet de markt gaan overnemen”, zegt Geert Brummelhuis, branchemanager bij BOVAG. “Er wordt kwistig gestrooid met opvattingen en prognoses. Zo wordt vaak geroepen dat elektrische auto’s geen bewegende onderdelen en geen olie hebben, en daarom een fikse knauw gaan geven aan de aftersales in de branche. En aan de andere kant: we hebben een wagenpark van acht miljoen personenauto’s, dus voordat nieuwe aandrijftechnieken daarop een voelbare invloed uitoefenen, zijn we jaren verder.” Te midden van het lawaai van al die meningen, jubelprognoses en doemscenario’s raakt de kern van de zaak voor de branche al snel uit zicht. Brummelhuis: “Ja, de opkomst van elektrische auto’s heeft impact op aftersales. De vraag is hoeveel en wanneer. Dat wist niemand.” Reden voor BOVAG om dat met onderzoeksbureau VMS| Insight precies uit te zoeken.

Miljarden geïnvesteerd

De bevindingen liegen er niet om. Een samenspel van ontwikkelingen binnen en buiten de branche maakt de discussie over óf de elektrische auto door zal zetten eigenlijk overbodig: alles wijst erop dat dat het geval is. Ten eerste zijn er algemene ontwikkelingen, zoals aandacht voor de luchtkwaliteit in steden en voor klimaatverandering. Overheden maken daar beleid voor dat uitstootvrije auto’s stimuleert, consumenten laten ‘groen’ zwaarder meewegen in hun keuze voor een voertuig. Hoewel fabrikanten aanvankelijk terughoudend waren op het gebied van elektrische aandrijving, zijn de ontwikkelingen aan de aanbodzijde de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Vrijwel alle autofabrikanten hebben hele concrete plannen om nieuwe modellen met volledige elektrische aandrijving te introduceren. Er worden miljarden geïnvesteerd en de inzet is om technologisch voorsprong op concurrenten op te bouwen (of in ieder geval geen achterstand op te lopen) en hoge verkoopvolumes te realiseren.

header-image

Gunstige retailprijs

De komende jaren brengen vrijwel alle fabrikanten dan ook veel nieuwe modellen op de markt, die veelal gericht zijn op het grote publiek. Door de grote investeringen en de massaproductie dalen de prijzen van accu’s en onderdelen, waardoor de prijzen van EV zullen dalen. De prijzen van brandstofauto’s stijgen juist, omdat die aan steeds strengere emissie-eisen moeten voldoen. De verwachting is dat het prijsniveau van middenklassers met een batterij-elektrische auto dat van een soortgelijke brandstofauto zal evenaren in 2023. Om elektrische auto’s aantrekkelijk te maken voor het grote publiek moeten EV naast een gunstige retailprijs aan nog een aantal succesfactoren voldoen: voldoende actieradius, lage kosten voor gebruik en bezit, voldoende infrastructuur voor laden, gebruiksgemak en bekendheid. De snelheid waarmee elektrische auto’s de markt zullen veroveren is afhankelijk van de mate en het tijdsbestek waarin fabrikanten en overheden aan die succesfactoren kunnen voldoen. 

Bandenslijtage

Wat betekent die opkomst van EV dan voor aftersales? Elektrisch aangedreven auto’s zijn minder complex dan auto's met een verbrandingsmotor en hebben minder onderhoud nodig. Uit de inventarisatie blijkt dat de onderhoudsbehoefte gemiddeld 50% minder is. Door het hoge koppel is de slijtage van banden in de regel hoger (uiteindelijk zo'n 10%). Het is overigens heel goed mogelijk dat die extra bandenslijtage in de toekomst weer zal afnemen als gevolg van minder sterk gemotoriseerde uitvoeringen (andere segmenten) en het gebruik van hulpsystemen als antidoorslipregeling. De marge komt nog meer onder druk te staan doordat er geen olie nodig is en omdat kapotte onderdelen vaker zullen worden vervangen dan gerepareerd. De impact van de lagere onderhoudsbehoefte heeft een directe relatie met de opbouw van het wagenpark: hoe meer elektrische auto's, hoe minder onderhoud en hoe minder marge. 

header-image

31% minder omzet

BOVAG rekende drie scenario’s door voor zowel personenauto’s als lichte bedrijfswagens: een conservatief, een gangbaar en een progressief scenario. In het gangbare scenario voor personenauto’s is 25% van de nieuwverkopen in 2025 elektrisch (batterij en waterstof), en maken EV 5% uit van het park. In 2030 zal 75% van de nieuwverkopen EV zijn, en 18% van het park elektrisch zijn. Volgens het rapport heeft dit scenario een “grote negatieve impact op de omzet en het margepotentieel. Hoe jonger het wagenpark dat een autobedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact. Voor een wagenpark tussen de 0 en 6 jaar daalt het omzetpotentieel in 2030 met 31% ten opzichte van 2017”. In het conservatieve scenario daalt het omzetpotentieel met 25%, in het progressieve scenario met 36%. De impact op aftersales aan bedrijfsauto’s is op het oog minder groot in aantallen: het margepotentieel daalt met respectievelijk 2%, 15% en 23%. Maar dat zijn gemiddelden: in stedelijke omgevingen zal de elektrificatie veel sneller en dieper doorzetten dan in landelijke gebieden, waardoor de daling van het margepotentieel veel groter zal zijn. 

“Veel leden zien kansen in de opkomst van elektrisch”
Geert Brummelhuis | branchemanager bij BOVAG

Scholing en apparatuur

Moeten autobedrijven zich zorgen maken? “Directe zorgen zijn niet nodig, maar het is wel verstandig dat autobedrijven iets gaan doen”, zegt Geert Brummelhuis. “Als je een grote dealer bent, dan ga je dit wel merken op de korte termijn. Voor onafhankelijke autobedrijven volgt het effect wat later, afhankelijk van welke markt ze bedienen. Voor iedereen is het zaak om hierover na te denken. De elektrische auto komt eraan, en eerder dan je misschien aanneemt. Het is tijd om je voor te bereiden.” Die voorbereiding is nodig op een groot aantal gebieden. “Begin eens met de berekening voor je eigen werkplaats, dat kan met de rekentool die we voor leden hebben ontwikkeld. Denk na over wat je wilt in de toekomst. Om te beginnen is het zaak om de juiste kennis in huis te halen, zorg voor scholing en de juiste apparatuur. En als het margepotentieel daalt, is het belangrijk om klanten langer vast te houden. Hoe doe je dat?” Het onderzoek van BOVAG richt zich bewust alleen op EV om een goed inzicht in de impact alléén daarvan te krijgen. Er zijn natuurlijk meer trends van invloed op aftersales, maar als je die ook mee moet nemen kun je niet rekenen. Zoals de toenemende complexiteit van de techniek, of de connectiviteit van auto’s. “Door allerlei factoren komt er minder werk in aftersales. Dat is een rotboodschap.” Maar Brummelhuis ziet ook een andere kant. “Veel leden zien kansen in de opkomst van elektrisch. Dat is een mooie reactie die hoort bij ondernemerschap. Velen zijn al in actie gekomen en optimaliseren bijvoorbeeld hun werkplaatsprocessen en investeren in scholing van personeel. BOVAG kan ze ondersteunen met cijfers en probeert ze bewust te maken van de komende veranderingen.”

Reken de impact op uw bedrijf uit

BOVAG heeft exclusief voor leden een rekentool ontwikkeld waarmee u de gevolgen van de komst van EV voor uw eigen bedrijf kunt berekenen. Door het invullen van uw eigen cijfers over de leeftijd van het wagenpark dat u in onderhoud heeft, de merken in uw portfolio, uw locatie enzovoorts, krijgt u specifieke toekomstscenario’s voor uw situatie. Op basis daarvan kunt u keuzes gaan maken; gaat u investeren in opleiding en apparatuur, optimaliseert u uw werkplaatsproces, wacht u nog even of gaat u bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe verdienmodellen? U vindt de tool en de samenvatting van het onderzoeksrapport op mijn.bovag.nl/onderzoekev. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring