Scholing en apparatuur
Moeten autobedrijven zich zorgen maken? “Directe zorgen zijn niet nodig, maar het is wel verstandig dat autobedrijven iets gaan doen”, zegt Geert Brummelhuis. “Als je een grote dealer bent, dan ga je dit wel merken op de korte termijn. Voor onafhankelijke autobedrijven volgt het effect wat later, afhankelijk van welke markt ze bedienen. Voor iedereen is het zaak om hierover na te denken. De elektrische auto komt eraan, en eerder dan je misschien aanneemt. Het is tijd om je voor te bereiden.” Die voorbereiding is nodig op een groot aantal gebieden. “Begin eens met de berekening voor je eigen werkplaats, dat kan met de rekentool die we voor leden hebben ontwikkeld. Denk na over wat je wilt in de toekomst. Om te beginnen is het zaak om de juiste kennis in huis te halen, zorg voor scholing en de juiste apparatuur. En als het margepotentieel daalt, is het belangrijk om klanten langer vast te houden. Hoe doe je dat?” Het onderzoek van BOVAG richt zich bewust alleen op EV om een goed inzicht in de impact alléén daarvan te krijgen. Er zijn natuurlijk meer trends van invloed op aftersales, maar als je die ook mee moet nemen kun je niet rekenen. Zoals de toenemende complexiteit van de techniek, of de connectiviteit van auto’s. “Door allerlei factoren komt er minder werk in aftersales. Dat is een rotboodschap.” Maar Brummelhuis ziet ook een andere kant. “Veel leden zien kansen in de opkomst van elektrisch. Dat is een mooie reactie die hoort bij ondernemerschap. Velen zijn al in actie gekomen en optimaliseren bijvoorbeeld hun werkplaatsprocessen en investeren in scholing van personeel. BOVAG kan ze ondersteunen met cijfers en probeert ze bewust te maken van de komende veranderingen.”