BOVAG lobbyt al jaren voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid.
Terug

De potentie van de leasefiets

Wet- en regelgeving Achtergrond
Leestijd: 6 min

BOVAG lobbyt al jaren voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid. De regels voor het leasen van een fiets van de zaak zijn nu te complex en daarom wil BOVAG een bijtelling van maximaal 4 procent op de bedrijfsleasefiets. Want zoals het nu gaat, blijft zijn enorme potentie onbenut. 

In 2012 leek de bedrijfsfiets een boost te krijgen. In een Green Deal sprak de toenmalige minister Schultz Van Haegen met BOVAG, ANWB, Fietsersbond en Natuur & Milieu af dat ze zich gingen inspannen om meer mensen op de fiets te krijgen naar het werk. Het aandeel van de fiets in woon-werkverkeer moest in tien jaar stijgen van 25 naar 30 procent. Bedrijven die fietsen naar het werk stimuleren, zouden worden ondersteund, bijvoorbeeld door middel van eenvoudige leaseconstructies. Beleidsadviseur bij Public Affairs Michou Kortrink die zich bij BOVAG met dit onderwerp bezighoudt, is daar helder over: “Er is tot op heden alleen nog niets van terecht gekomen en er gelden nog altijd ingewikkelde regels en heffingen en de administratieve lasten zijn hoog.” Wat ook haaks op de Green Deal staat, is dat in 2015 ineens de populaire bedrijfsfietsenregeling uit 1995 werd afgeschaft. Het Nationale Fietsplan was bedoeld om werkend Nederland via aantrekkelijk belastingvoordeel uit de auto en op de fiets te krijgen. Werknemers onden tot een bedrag van 749 euro eens in de drie jaar fiscaal gunstig een fiets aanschaffen. In 2015 besliste het kabinet dat de fiets van de zaak onder de werkkostenregeling ging vallen. Sindsdien concurreert een fiets van de zaak met een bedrijfsfeest of kerstpakket. Met als gevolg dat de verkoop van fietsen in de categorie 700 tot 900 euro in 2015 met 25 procent daalde ten opzichte van 2014.

4procentBOVAG en de coalitiepartners vinden dat de maximale bijtelling 4% voor het leasen van een fiets via het werk 4% van de catalogus- waarde mag zijn.
23kilometerwonen werknemers gemiddeld van hun werk af. Deze afstand is ook heel goed op een speed pedelec te overbruggen.
1950eurostond er in 2017 gemiddeld op het prijskaartje van een elektrische

Klimaatverandering

De fiets, en dan met name de elektrische variant, heeft enorm veel potentie. De gemiddelde afstand die werknemers van hun werk af wonen is volgens het CBS 22,6 kilometer. Kortrink: “De e-bike of speed pedelec is daar uitermate geschikt voor. Maar de leasefietsregeling is nu zo ingewikkeld, dat forensen in de auto blijven, ook als ze op fietsafstand van hun werk wonen. Dat is jammer, want de redenen om het gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer zijn evident; de filedruk neemt toe, de doorstroming stokt en de gevolgen van klimaatverandering zijn inmiddels merkbaar. Ook voor de volksgezondheid zou het beter zijn als vaker de fiets naar het werk wordt genomen, het aantal volwassenen met overgewicht is inmiddels gestegen tot 49 procent.”

Financieel voordeel

Het fiscaal aantrekkelijker maken om met de fiets naar het werk te gaan, zal forensen sneller over de streep trekken om een fiets aan te schaffen of te leasen. Ook zal het werkgevers stimuleren om hun werknemers te motiveren om op de fiets te stappen. Hebben ze de fiets eenmaal, dan gebruiken ze die ook privé sneller. Vooral de elektrische fiets en de speed pedelec zullen vaker worden geleaset. Die kosten immers een stuk meer dan de gewone stadsfiets. Eenvoudiger regels zorgen dus ook voor meer potentieel voor fietsbedrijven, zowel voor de verkoop als voor onderhoud en reparatie. Kortrink: “Verschillende onderzoeken laten zien dat het stimuleren van de fiets van de zaak positief uitvalt. Daarom zet BOVAG in de lobby in op de leasefiets. Dat doen we samen met de coalitiepartners ANWB, de Fietsersbond, Natuur & Milieu, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en RAI Vereniging.” 

header-image

Bijtelling

Een van de problemen van de huidige regeling voor de leasefiets is de bijtelling. Als je op dit moment een fiets wil leasen, betaal je soms meer bijtelling dan wanneer je een auto leaset. Dat komt doordat het niet duidelijk is hoeveel er precies bijgeteld moet worden voor het privégebruik van een leasefiets. Het kan namelijk op diverse manieren worden berekend, bijvoorbeeld door bij te houden hoeveel kilometers er privé worden gefietst, vermenigvuldigd met een zelf te berekenen kilometerprijs op basis van de waarde in het ‘economisch verkeer’. Er kan ook worden gerekend met een jaarlijkse afschrijving, maar niemand weet hoe die afschrijving te berekenen. Kortrink: “Zelfs onder belastinginspecteurs heerst grote onduidelijkheid over de juiste rekenmethodes en dat maakt werkgevers huiverig om een fiets van de zaak te verstrekken, uit angst voor naheffingen.” 

Aangepaste regeling in 2020

BOVAG is dan ook blij dat staatssecretaris Menno Snel in maart aankondigde dat hij nog dit jaar met een voorstel komt om het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. Snel zet in op een regeling die ingaat in 2020. Deze leasefietsregeling geldt dan voor alle fietsen waarbij de bestuurder zelf moet trappen. Stadsfietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs vallen onder deze regeling. Kortrink: “We hebben samen met de partners regelmatig overleg met het ministerie van Financiën om over de uitwerking van het plan van gedachten te wisselen. Natuurlijk spreken we ook verschillende Kamerleden hierover. De politiek beslist hier tenslotte over. BOVAG zet in op een regeling met maximaal vier procent bijtelling voor het leasen van een fiets, gelijk aan die van de elektrische auto.” Als het plan klaar is, wordt het opgenomen in het Belastingplan voor 2019 dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Het is de bedoeling dat de nieuwe regeling in 2020 ingaat, als alle systemen aangepast zijn om de nieuwe regels te kunnen verwerken.

BOVAG Leasefiets

BOVAG biedt in samenwerking met Friesland Lease en ENRA Verzekeringen de BOVAG Leasefiets aan. Hiermee kan een werknemer een leasefiets uitzoeken bij een BOVAG-bedrijf. Deze fiets is volledig uitgerust met volledig onderhoud, reparatie, ENRA fietsverzekering en pechhulp. Wilt u dit product aanbieden aan uw klanten? Kijk dan op bovagleasefiets.nl.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring