Kentekenloket zoekt nieuwe partners voor overschrijvingen
Terug

De kansen van het kentekenbewijs

Ondernemerschap Achtergrond
Leestijd: 5 min

Consumenten kunnen sinds enige tijd kentekens van onderling verkochte motorvoertuigen laten overschrijven bij autobedrijven die zijn aangesloten bij het Kentekenloket. Deelnemende ondernemers spinnen er garen bij, want ze krijgen met de service potentieel nieuwe klanten over de vloer. 

Al in 2014 benaderde de RDW onderdelengrossier PartsPoint om erkenninghouder te worden voor wat wij nu kennen als het Kentekenloket. Naast het PostNL netwerk voor tenaamstellen van motorvoertuigen moest een tweede landelijk netwerk worden opgetuigd, waar consumenten onderling (c-to-c) verhandelde motorvoertuigen te naam konden stellen. “De behoefte voor een landelijk dekkend netwerk voor de overschrijving van kentekenbewijzen is groot”, verklaart voorzitter Ernst Uildriks van Stichting Kentekenloket. “Op jaarbasis zijn er meer dan een miljoen transacties tussen consumenten onderling, waarbij auto’s, bedrijfswagens, brommers, scooters, campers, caravans en aanhangers moeten worden overgeschreven. En wat is er nu mooier, dan de kentekenoverschrijving daarvan te faciliteren in een passende omgeving als het autobedrijf?” 

header-image

Fotografie: Arno Lingerak

Balie

Inmiddels bestaat het Kentekenloket twee-en-half jaar en in die periode zijn 750 autobedrijven aangesloten die erkend zijn door de RDW én die klant zijn van Brezan, Staadegaard of TC. Deze kwalificaties zijn in beginsel de enige eisen die aan ondernemers worden gesteld, evenals de aanwezigheid van een internetaansluiting, een balie en een printer. “We groeien voortvarend door”, weet Uildriks. “We willen het netwerk eind dit jaar uitbreiden tot duizend Kentekenloketten, om in 2020 omstreeks de vijftienhonderd uit te komen.” Dat is niet zonder reden. “De RDW eist honderd procent dekking. Dat betekent dat in elke gemeente groter dan tienduizend inwoners minimaal één loket aanwezig moet zijn. Wij willen meerdere deelnemers per gemeente, omdat dit voor de consument erg makkelijk is. Consumenten verwachten onze service om de hoek.” 

750RDW-erkende autobedrijven hebben een Kentekenloket
500euro kost deelname op jaarbasis
1500loketten is uiterlijk in 2020 het netwerk

Promotie

Een promotieteam van Stichting Kentekenloket gaat dit voorjaar nieuwe deelnemers werven onder nieuwe autobedrijven. Uildriks zegt te verwachten dat in het bijzonder BOVAG-leden snel overtuigd zullen raken van de meerwaarde. “Het Kentekenloket biedt ondernemers in feite alleen maar voordelen. Je krijgt nieuwe mensen in je zaak, die anders niet zomaar bij je zouden binnen wandelen. Vaak komen koper en verkoper samen het kenteken overschrijven, dus heb je twéé potentieel nieuwe klanten voor je neus staan. Een prachtige gelegenheid om jouw bedrijf voor het voetlicht te brengen.” Deelname aan Kentekenloket kost op jaarbasis vijfhonderd euro, een bijdrage die volgens Uildriks snel is terugverdiend. “Je houdt per transactie netto 2,31 euro ex btw over. Dat betekent dat je bij tweehonderd transacties al op break-even zit. Maar het gaat primair om het winnen van nieuwe klanten.” Deelnemers aan Kentekenloket liften mee met promotieactiviteiten op social media en met partijen als AutoWeek, AutoCar en Google-ads. “Je kunt het als autobedrijf met een beetje creativiteit zo leuk maken als je zelf wilt”, vervolgt Uildriks. “Hoe makkelijk is het om na een transactie kosteloos de banden van het voertuig op spanning te brengen en vervolgens een actiecoupon mee te geven met bijvoorbeeld korting op een nieuw setje banden?” Administratieve handelingen vergt het Kentekenloket nauwelijks. “Met een optische leespen maak je geen typfouten en met een paar muisklikken is het zo geregeld.” Een nieuwe betaal-applicatie Veilig Betalen, die het meenemen van contant geld voor de koper overbodig maakt, verhoogt het gemak en de veiligheid nog eens extra. 

header-image

Fotografie: Arno Lingerak

Positieve reacties

Marco Groen, eigenaar van het gelijknamige onafhankelijke AD autobedrijf in het Noord-Hollandse Dirkshorn, is sinds een half jaar deelnemer van Kentekenloket. Groen, 25 jaar in het vak, zegt nu al de vruchten te plukken. “Ik krijg mensen in de zaak, die ik anders nooit had gezien. Meestal gaat het om een kentekenoverschrijving, soms ook om een schorsing. Vaak betreft het personenauto’s, maar ook brommers, scooters of campers.” Kentekenloket-deelname laat zich na een klein half jaar nog niet in geld uitdrukken, stelt het BOVAG-lid vast, maar wat niet is gaat volgens hem ‘op zéker’ komen: “De traffic van het Kentekenloket gaat mij hoe dan ook wat brengen, geen twijfel. In mijn omgeving word ik er vaak op aangesproken, en ook op Facebook komen veel positieve reacties op ons Kentekenloket. Daar kan geen advertentiecampagne tegenop.” 

Deelnemer worden doe je zo!

Deelname aan Kentekenloket is mogelijk voor autobedrijven met een RDW-erkenning APK-2 en/of ORB en partnership met Brezan, Staadegaard of TC hebben. Kijk op www.kentekenloket.nl/start-een-kentekenloket/ voor meer informatie en aanmelding.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring