U verkoopt goede auto's, maar hoe maakt u dat de consument duidelijk?
Terug

100% Onderhouden: Bewijs van vertrouwen

Producten en DienstenOndernemerschapProducten en DienstenSales en marketing
Leestijd: 8 min
avatar Sjoerd van der Linden | Redacteur

U verkoopt goede auto’s. Maar hoe maakt u dat de consument duidelijk? Iedereen kan wel van alles beweren. Daarom is het label 100% onderhouden in het leven geroepen. Daarmee kunnen autobedrijven aantonen dat een auto altijd volgens voorschrift onderhouden is. Hoe werkt dat in de praktijk? Drie occasionmanagers aan het woord over 100% onderhouden.

Roos Buikema, sales coördinator Lexus Groningen (tot voor kort onderdeel Louwman Groningen)

Welk effect heeft het label op jullie bedrijfsvoering?250x330-Roos-Buikema.jpg
“We zijn anders gaan kijken naar inkoopauto’s. Als dealer sta je voor kwaliteit, dus het mooiste zou zijn om onze hele voorraad van het label te kunnen voorzien. We hebben enkel occasions van ons eigen merk, afkomstig uit eigen inruil, import en bijkoop. De historie is dan ook wisselend. Daarom bekijken we boekjes en bellen we garages, ook in het buitenland. Het is wel wat werk, maar het hoort erbij: je moet weten wat je in handen hebt.”

 
Hoe zet u het label in bij het verkoopproces?
“Bij het online adverteren kunnen we het keurmerk activeren en in de showroom benoemen we het in het verkoopgesprek. Consumenten zoeken betrouwbaarheid, dus als ik er ‘eentje met’ en ‘eentje zonder’ heb, dan is de keuze snel gemaakt. Opvallend is dat mensen die op internet zoeken, weten wat het label inhoudt terwijl je het in de showroom uit moet leggen.”

 
Maakt het label verschil in prijs en statijd?
“Ik vind dat het label een meerwaarde geeft. Ik heb gemiddeld wat duurdere auto’s en daarvoor betekent het label al gauw duizend euro meerwaarde. Mensen willen liever een auto die klopt. Voor hen is het bovendien van belang in de restwaarde. Statijd vind ik een lastig begrip, daar zijn veel factoren op van invloed. Rond de negentig procent van onze auto’s heeft het label, dus het is ook lastig om uitspraken te doen over het effect op de statijd.”

 
Zou u het label aanbevelen? “Absoluut. Het werkt omdat het zo simpel is. Het is bijna gênant om het niet te hebben als je merkdealer bent.”

“Wij kunnen wel roepen dat onze occasions goed onderhouden zijn, maar gelooft de klant dat ook?”
Hasan Aydogdu | clustermanager Occasions

Hasan Aydogdu, clustermanager Occasions Muntstad

250x330-Hasan-Aydogdu.jpgWanneer zijn jullie begonnen met het label?
“Wij zijn gestart met het 100% onderhoudenlabel op 1 januari 2018. Ondanks dat al onze auto’s jonggebruikt en dealeronderhouden zijn, wilden wij graag meer transparantie en vertrouwen geven aan onze klanten. Wij kunnen wel roepen dat onze occasions goed onderhouden zijn, maar gelooft de klant dat ook? Het label helpt ons om nog meer vertrouwen van de klant te winnen en te onderstrepen dat wij een betrouwbare partij zijn.”

 
Wat levert het label op?
“Het effect is moeilijk te meten, onze auto’s zijn erg jong en komen veelal uit de lease of verhuur. Auto’s die wat ouder zijn of te veel kilometers hebben, verkopen wij niet zelf maar zetten wij door naar de handel. Onze hele voorraad is dus 100% onderhouden. Of wij door het label extra auto’s verkopen, durf ik niet te zeggen. Dat is ook niet onze reden om mee te doen. Ik denk wel dat wij er klanten een beter gevoel mee geven – ook mensen die uiteindelijk geen auto bij ons kopen. Het helpt zeker voor onze zichtbaarheid: als mensen filteren op 100% onderhouden, dan komt ons aanbod naar voren in die resultaten.”

 
Zou u het aanbevelen?
“Jazeker! Wij zien geen nadelen om mee te doen. Zeker als je wat oudere auto’s verkoopt, is het een duidelijk pluspunt voor de consument. Voor dealers natuurlijk ook, want het kost ons weinig extra moeite en je straalt toch extra betrouwbaarheid uit. Maar zeker voor de kleinere jongens kan het echt verschil maken. Wij moeten wel nog even afwachten of het onderscheidend vermogen niet gaat afnemen naarmate meer bedrijven deelnemen.

“Auto’s met label hebben bij ons gemiddeld een 21,3 procent kortere statijd dan auto’s zonder.”
Pim de Groot | clustermanager Auto Indumij B.V.

Pim de Groot, clustermanager Auto Indumij B.V.

250x330-Pim-de-Groot.jpgSinds wanneer voeren jullie het label?
“Sinds juni 2018. Het belangrijkste argument voor ons was transparantie richting de consument. Die oriënteert zich grotendeels online en wil daar het liefst zoveel mogelijk informatie over de auto zien, zo transparant mogelijk. Wat is de onderhoudshistorie, heeft de auto op tijd zijn beurten gehad bij een merkdealer, klopt de kilometerstand? Als dat beschikbaar is, wekt dat vertrouwen. Dan is de kans groter dat de klant bij ons komt.”

 
Wat betekent het label voor jullie proces?
“Soms is het lastig. We proberen 100% onderhouden auto’s in te kopen, maar dat lukt niet altijd. We taxeren inruilauto’s voor collega-dealers en dan zijn we afhankelijk van wat hun medewerker aan ons doorgeeft. Als er historie ontbreekt, gaan we bellen om het verhaal rond te krijgen. Wij doen jonge auto’s, dus negen van de tien keer lukt het. En anders krijgt de auto geen label. Ook dat is transparantie. Voor de klant is het op die manier geen bezwaar: als je laat zien dat je controleert, scoor je ook punten.”

 
Welk effect heeft het op de prijs en de statijd?
“Auto’s met label hebben bij ons gemiddeld een 21,3 procent kortere statijd dan auto’s zonder. We hebben geen data over het prijseffect. Mijn ervaring is wel dat klanten bij gelijkwaardige auto’s meestal kiezen voor het label. Dat geeft toch meer zekerheid. Daar kan dus ook goed een hogere prijs tegenover staan.”

 
Zou u het label aanbevelen?
“Zeker. Het verhoogt de transparantie en betrouwbaarheid en verkort de statijd. Hoe meer collega’s het gebruiken, hoe meer bekendheid en effect het heeft.”


Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 6, juli 2019
avatar Sjoerd van der Linden | Redacteur
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring