Roos Buikema, sales coördinator Lexus Groningen (tot voor kort onderdeel Louwman Groningen)
Welk effect heeft het label op jullie bedrijfsvoering?
“We zijn anders gaan kijken naar inkoopauto’s. Als dealer sta je voor kwaliteit, dus het mooiste zou zijn om onze hele voorraad van het label te kunnen voorzien. We hebben enkel occasions van ons eigen merk, afkomstig uit eigen inruil, import en bijkoop. De historie is dan ook wisselend. Daarom bekijken we boekjes en bellen we garages, ook in het buitenland. Het is wel wat werk, maar het hoort erbij: je moet weten wat je in handen hebt.”
Hoe zet u het label in bij het verkoopproces?
“Bij het online adverteren kunnen we het keurmerk activeren en in de showroom benoemen we het in het verkoopgesprek. Consumenten zoeken betrouwbaarheid, dus als ik er ‘eentje met’ en ‘eentje zonder’ heb, dan is de keuze snel gemaakt. Opvallend is dat mensen die op internet zoeken, weten wat het label inhoudt terwijl je het in de showroom uit moet leggen.”
Maakt het label verschil in prijs en statijd?
“Ik vind dat het label een meerwaarde geeft. Ik heb gemiddeld wat duurdere auto’s en daarvoor betekent het label al gauw duizend euro meerwaarde. Mensen willen liever een auto die klopt. Voor hen is het bovendien van belang in de restwaarde. Statijd vind ik een lastig begrip, daar zijn veel factoren op van invloed. Rond de negentig procent van onze auto’s heeft het label, dus het is ook lastig om uitspraken te doen over het effect op de statijd.”
Zou u het label aanbevelen? “Absoluut. Het werkt omdat het zo simpel is. Het is bijna gênant om het niet te hebben als je merkdealer bent.”