Zij-instromers autotechniek
De in september opgestarte opleiding voor zijinstromers autotechniek werkt op dezelfde manier als de bedrijfsschool voor fietsbedrijven. Deze bedrijfsschool is ontstaan uit een samenwerking tussen Innovam en UWV en is van start gegaan met twaalf deelnemers. Net zoals bij de Tweewieler Academy worden de leerlingen in twee jaar intensief opgeleid, deels op de werkvloer bij hun werkgever. In de eerste drie maanden van de opleiding wordt zeventig procent van de technieklessen gegeven, waardoor ze goed inzetbaar zijn bij het bedrijf. Een groot deel van de opleidingskosten is bekostigd via bijvoorbeeld OOMT of UWV. “Ook heb je als werkgever recht op de subsidie praktijkleren. Dat houdt in dat je 2.500 euro per lesjaar terugkrijgt. Per saldo zijn de opleidingskosten hierdoor zeer beperkt”, vertelt Van Rotterdam.
Robbert Rooth is afgelopen september gestart met zijn opleiding aan het Automotive College ROC Midden-Nederland en is heel blij met de kans die hij hierdoor heeft gekregen. “Het is altijd al mijn droom geweest om autotechnicus te worden. Als kind werkte ik al mee in een autobedrijf en ik had plannen om samen met mijn neef zelf ooit een garage te openen. Helaas is mijn neef heel vroeg overleden en ben ik gestopt met onze plannen. Ik wilde een BBL-opleiding volgen, maar vond geen stageplaats. Ik heb een opleiding tot kok gevolgd, maar nooit iets mee gedaan. Daarna nog veel meer baantjes, maar pas via het UWV is het gelukt. Zij vertelden mij over de bedrijfsschool autotechniek en hebben mij geholpen om een werkgever te vinden zodat ik kon instromen. Nu werk ik naast de opleiding bij VW Kevercentrum Midden-Nederland in Kortenhoef . Met heel veel plezier. Het is echt mooier dan ik ooit had gedacht”, aldus Robbert.
Bedrijfsschool voor motortechnici?
Ook de motor- en scooterbranche kampt met personeelstekorten. Daarom loopt momenteel een haalbaarheidsonderzoek naar een bedrijfsschool voor deze branche. “Het beste zou zijn om dit regionaal aan te pakken. De bereidheid van leerlingen om meer dan vijftig of zestig kilometer te reizen, is immers vaak klein. Het is daarentegen ook een kleine markt, dus dit regionaal regelen is niet zo eenvoudig”, zegt Innovam-consultant Robbert-Jan van den Berg. Christa Grootveld, branchemanager BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, is daarom druk bezig om partijen bij elkaar te brengen: “Samen met OOMT, Innovam, Tweewieler Academy en natuurlijk de motorbedrijven bekijken we hoe we het van de grond gaan krijgen. De noodzaak is hoog, dus iedereen is gemotiveerd om een oplossing te vinden.”