Aanhangwagenkopers haken ondanks corona niet af

Laatste update 12 juni 2020 Leestijd: 2 min

Uit onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG blijkt dat 70 procent van de consumenten die zich hadden voorgenomen om een aanhangwagen te kopen, zich door corona niet van de wijs laten brengen. Zij zeggen ongewijzigde aankoopplannen te hebben of zelfs eerder te gaan kopen.

Markteffect bevroeg in de tweede helft van mei bijna 1.200 consumenten en deed dat in het begin van de coronacrisis ook enkele malen. 1 op de 6 potentiële kopers gaf aan hooguit een half jaar na afloop van de belangrijkste beperkende maatregelen alsnog tot aanschaf over te gaan, terwijl 8 procent zegt geen aanhangwagen meer te zullen kopen. Als belangrijkste redenen voor uitstel of afstel geven de respondenten aan dat de aanschaf geen haast heeft, zorgen over de persoonlijke financiële situatie en minder behoefte aan een aanhangwagen.

Showroomvrees

In eerdere metingen gaven relatief veel consumenten nog aan dat ze wellicht tóch zouden willen kopen als gegarandeerd kon worden dat er weinig andere showroombezoekers zouden zijn of als er een persoonlijke afspraak thuis kon worden gemaakt. Bij de laatste meting in de tweede helft van mei, nadat premier Rutte versoepelingen in onder andere de horeca aankondigde, hebben de potentiële klanten daar veel minder behoefte aan en blijkt de showroomvrees verdwenen. Men is nu meer gefocust op ‘een goede deal’ (korting, inruil etc.) en op goede of langere garantie. Minder dan 1 op de 10 kiest als gevolg van corona voor het huren van een aanhangwagen in plaats van er een te kopen en nog eens 1 op de 10 zegt nu eerder voor een occasion dan een nieuwe te kiezen. Voor wat betreft onderhoud en reparatie zegt driekwart dit gewoon te laten uitvoeren, zoals zij zich dit eerder al hadden voorgenomen.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring