Regeling roetdeeltjesteller en koplamptesters online

Laatste update 05 juli 2019 Leestijd: 4 min

De overheid is druk met de voorbereiding van de verplichtingstelling van de deeltjesteller als meetinstrument voor roet tijdens de APK. Een voorstel voor een regeling die de deeltjesteller aanvankelijk beschikbaar stelt voor RDW en politie en later verplicht stelt voor de APK staat nu online. BOVAG reageert namens zijn leden op deze regeling. Als u dat wilt, kunt u ook tot en met 31 augustus 2019 uw mening geven op de inhoud. Naast de roetfiltertest is in de tekst ook een wijziging meegenomen voor koplamptesters. De ambitie is om de roetdeeltjesteller in 2021 onderdeel te maken van de APK.

Een goed werkend roetfilter in een dieselauto is zeer belangrijk. Het roetfilter zorgt voor schonere lucht en daardoor een betere gezondheid voor mens, dier en natuur. Voor de blijvende goede werking van een roetfilter moet deze tijdig schoongemaakt of vervangen worden. Dit kan een prijzige operatie zijn waardoor consumenten in de verleiding komen roetfilters te laten verwijderen.

Eerder werd het verwijderen van een roetfilter verboden. Het verwijderen van een roetfilter is een wijziging van de constructie. Een dergelijk voertuig moet dan voor een keuring naar de RDW en wordt afgekeurd. De auto mag dan geen gebruik meer maken van de weg.

Op dit moment moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn. De APK schrijft nu alleen een visuele controle van het roetfilter voor. Dat zegt verder niets over de werking van het roetfilter. De nieuwe regel gaat een stapje verder. Een deeltjesteller laat direct zien of een roetfilter is verwijderd of niet meer goed werkt. De roetdeeltjesteller zal niet direct een verplicht onderdeel zijn van de APK omdat de RDW en de autobranche hier voorbereidingstijd voor nodig hebben. Naar verwachting wordt het uitvoerig testen van het roetfilter in 2021 wel een verplicht onderdeel van de APK en dan krijgen alle APK-keuringsstations hiermee te maken. Hierover kan pas een besluit worden genomen wanneer er voldoende fabrikanten zijn die gecertificeerde deeltjestellers tegen een acceptabele prijs op de markt brengen.


Lees de nieuwe regeling en geef direct uw mening


Standpunten van BOVAG

  • BOVAG begrijpt de wens van de overheid om in de APK roet te meten met een deeltjesteller. Hierbij hebben wij echter wel enige punten van zorg:
  • BOVAG wil dat de aanschaf, het onderhoud en controle van de deeltjesteller betaalbaar is voor een gemiddeld BOVAG-lid.
  • BOVAG wil dat er voor bedrijven keuze is uit meerdere leveranciers van deeltjestellers zodat er geconcurreerd wordt op prijs en kwaliteit.
  • Er wordt samen met diverse andere Europese landen gekeken of er één equipmentstandaard kan komen voor deeltjestellers. Zo kunnen leveranciers met een apparaat meerdere landen bedienen en kunnen ze hopelijk voor een lagere prijs in de markt gezet worden.
  • BOVAG betwijfelt of de ambitie van het ministerie om al in 2021 te gaan meten haalbaar is. Op dit zijn ontwikkelen fabrikanten apparaten die later en op grote schaal in productie moeten worden genomen. Pas als alle erkenninghouders de kans hebben gekregen om een deeltjesteller in huis te halen kan een meting in de APK plaatsvinden.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring