Extra controle op import occasion

Laatste update 01 februari 2019 Leestijd: 3 min

De waardebepaling van geïmporteerde tweedehands auto’s moet in de toekomst worden gecontroleerd door de RDW. Dat is wat staatssecretaris Snel van Financiën voorstelt in een brief aan de Tweede Kamer. Dit moet gesjoemel met BPM tegengaan. Volgens BOVAG gaan de plannen echter niet ver genoeg om fraude uit te bannen.

Over geïmporteerde auto’s moet BPM worden betaald. De hoogte daarvan is afhankelijk van de waarde van de auto en de CO2-uitstoot. Gebleken is dat de opgegeven bedragen niet altijd reëel zijn.  Er is veel discussie over gebruikssporen, schades en al dan niet vermeende waardevermindering. Men poogt de waarde te drukken en daarmee de te betalen BPM. Op dit moment houdt de Belastingdienst steekproefsgewijs en achteraf toezicht op de waardebepaling. Door de controle in de toekomst vooraf te doen, bij elke auto en door de RDW te laten verrichten, krijgt fraude minder kans. Bovendien kan bij akkoord direct het Nederlandse kenteken worden afgegeven.
 
Het probleem volgens BOVAG van deze nieuwe aanpak is dat de RDW slechts toetst of de schade die in het taxatierapport wordt opgevoerd aanwezig is en níet of het bedrag voor schadeherstel reëel is. Daardoor blijft er een prikkel voor malafide bedrijven om te rommelen met de taxatie.
 
José Burgemeester, Relatiemanager Belastingdienst en RDW bij BOVAG: ”BOVAG pleit al jaren voor de afschaffing van de BPM. Een van de redenen voor afschaffing van de BPM is dat deze belasting fraude bij import in de hand werkt. Fraude leidt tot een ongelijk speelveld. BOVAG is in gesprek met de overheid over maatregelen om de ongelijkheid op het speelveld weg te nemen. Samen met RDW en Belastingdienst is er eind 2017 een onderzoek gedaan onder importerende partijen naar mogelijkheden tot verbetering van het importproces. Hieruit blijkt dat die partijen behoefte hebben aan snelheid, rechtszekerheid en één loket.
De denkrichting van de staatssecretaris is goed. Hij wil snelheid en rechtszekerheid voor de importeur die een reële aangifte doet en een grotere rol voor de RDW. Iets waar ook wij voor gepleit hebben. In onze ogen gaat de staatssecretaris echter niet ver genoeg. De RDW kan niet volstaan met een toetsing of de schade die in de taxatie opgevoerd wordt ook inderdaad aanwezig is. Ook de waarde-afname door deze schade zal moeten worden beoordeeld. Daar hebben wij wel ideeën over.

Op 13 februari debatteert de Tweede Kamer over autobelastingen. In aanloop naar dat overleg zullen wij onze plannen sturen. Over de verdere uitwerking van het voorstel gaan wij dan ook graag in gesprek met de overheid.”

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring