Geef uw mening over de nieuwe Regeling Tachografen

Laatste update 23 oktober 2018 Leestijd: 6 min

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de tachograafregeling vervangen door de nieuwe versie, met als doel om onder andere fraude terug te dringen. Het ministerie heeft een internetconsultatie geopend, waarin u kunt reageren op de conceptversie. BOVAG reageert hierop namens de leden. Daarnaast vraagt BOVAG u ook om uw mening te geven, en geeft u een aantal aandachtspunten die invloed hebben op truckdealers. Reageren op de consultatie kan uiterlijk 1 november 2018.

Reageer direct op de internetconsultatie

De nieuwe regeling gaat de huidige Regeling Controleapparaten 2005 vervangen. Het doel van de Regeling Tachografen is onder meer:

  1. Duidelijkheid over welke werkzaamheden mogen plaatsvinden met een werkplaatskaart. Hierdoor zullen er minder ongewenste activiteiten plaatsvinden.
  2. De RDW krijgt de mogelijkheid om bij een overtreding de geldigheid van de bevoegdheidspas van de tachograaftechnicus te schorsen of in te trekken. Hierdoor kan de RDW niet alleen handhavend optreden richting de eigenaar van een erkende werkplaats, maar ook tegen de tachograaftechnicus die de werkzaamheden aan de tachograaf verricht.
  3. De erkenning tachografen voor mobiele eenheden wordt per 31 december 2024 ingetrokken. Dit omdat toezicht lastig te organiseren is, en mobiele eenheden en normale werkplaatsen naast elkaar fraude in de hand werkt. Bovendien zijn er, verspreid over het land, voldoende (ongeveer 750) normale werkplaatsen, waardoor er geen noodzaak meer is voor de resterende 22 mobiele eenheden.

Aandachtspunten

Betrokkenen krijgen de mogelijkheid om te reageren op de nieuwe regeling. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt de opmerkingen en probeert op basis daarvan de wetgeving te verbeteren. BOVAG heeft namens de leden de consultatie ingevuld en vraagt u om ook zelf een reactie in te sturen. Dat kunnen de onderstaande aandachtspunten zijn, maar mogelijk ook nog andere, door uzelf in te brengen punten. Als u punten toevoegt, stelt BOVAG het op prijs als u deze ook wilt mailen aan truckdealers@bovag.nl met in de titel ‘Internetconsultatie tachograaf’.

Reageer hier op de internetconsultatie

De aandachtspunten vanuit BOVAG:

  • Artikel 2:6 Verlening erkenning bevoegdheid tachograaftechnicus. 

Een bevoegdheidspas heeft een geldigheidsduur van vier jaar. Met deze bevoegdheidspas kan de werkplaatskaart aangevraagd worden. Nu nog de generatie 1 werkplaatskaart, straks in maart 2019 de generatie 2 werkplaatskaart. Nog niemand heeft een opleiding voor de tweede generatie digitale tachografen (de slimme tachograaf) gevolgd. Formeel gezien wordt dat ook niet vereist.

Erkenninghouders hebben al moeten investeren in nieuwe examens omdat de geldigheid van de bevoegdheid werd teruggebracht tot vier jaar. Binnen de nieuwe looptijd van de bevoegdheid is formeel geen nascholing vereist. Dit kan in potentie leiden tot problemen bij de introductie van de nieuwe tachograaf. Wij verwachten dat de overheid zich duidelijker uitspreekt over de noodzaak van bijscholing vóór introductie. Ook willen we dat de overheid zich bewust is van de hoge kosten die nascholing met zich meebrengt. Naast de eigenlijke kosten zijn ook de kosten voor verleturen zeer hoog.

  • Artikel 3:1 Algemene bepalingen over de procedure van de werkzaamheden

Hier wordt een omschrijving gegeven over toegestane werkzaamheden met de werkplaatskaart. Onder lid 3 staat dat de werkplaatskaart uitsluitend mag worden toegepast om tachograaf gerelateerde werkzaamheden uit te voeren. Hiermee wordt dus bedoeld dat geen enkele andere werkzaamheid mag worden verricht met gebruik van de werkplaatskaart. Denk hierbij aan het vervangen van accu’s of een reparatie aan een versnellingsbak. Wij merken dat hier in de praktijk soms anders over wordt gedacht maar ook dat hier soms anders mee wordt omgegaan. Wij raden u aan hierover uw standpunt kenbaar te maken aan de overheid door te reageren op dit punt, al dan niet ondersteund met voorbeelden uit uw eigen dagelijkse praktijk.

  • Artikel 3:3 Manipulatiecontrole

Wij merken dat fraudeurs de laatste jaren ook steeds inventiever zijn geworden. Zelfs met de meest uitgebreide controle is het nog niet altijd uitgesloten dat een manipulatie toch over het hoofd wordt gezien. Omdat manipulaties aan de Dienst Wegkeer gemeld moet worden, pleiten wij ervoor dat erkenninghouders met regelmaat geïnformeerd worden over mogelijk voorkomende vormen van manipulatie. U kunt overwegen in de internetconsultatie hierover uw mening te geven. U kunt hiervoor het volgende tekstvoorstel gebruiken: Fraudeurs worden steeds inventiever. Het is daarom wenselijk dat de Dienst Wegverkeer aan wie manipulaties dienen te worden gemeld de erkenninghouders van tijd tot tijd informeert  over nieuw gevonden vormen van manipulatie. Dit zorgt ervoor dat de vindbaarheid ervan door erkenninghouders wordt vergroot en fraudeurs eerder door de mand vallen.

  • Artikel 3:5 Afsluiting van de werkzaamheden

Het spreekt voor zich dat het hier gaat over een proefrit betreffende de tachograaf. Hierbij wordt de werkplaatskaart gebruikt. Wij zullen in onze eigen reactie op de regeling de overheid vragen dit aanvullend te vermelden omdat we willen voorkomen dat hierover verwarring ontstaat.

  • Artikel 4:1 Vierde lid, woord ‘regelmatig’

“De erkenninghouder bewaart de in dit artikel bedoelde gegevens ten minste 3 jaar en maakt daartoe regelmatig een back-up.” Wat is regelmatig? Iedere minuut live in de Cloud? 1x per jaar of 1x per twee jaar is ook een regelmaat. Wordt nu niet geregeld, ook niet in Nota van toelichting. Dit is ongewenst en laat ruimte voor discussie/interpretatie met de RDW op het moment dat het fout gaat. De overheid moet hier een duidelijke regel stellen.

  • Vereiste apparatuur

In bijlage I wordt als vereiste apparatuur een bandenpomp geëist. Moet die bandenpomp niet jaarlijks geijkt worden? Wellicht voor de apk niet nodig, maar wel voor tachograaf ijken. 0,5 bar afwijking in bandenpomp leidt tot x% afwijking in wat de tachograaf vastlegt.

  • CE Markering

In de bijlagen 1 en 1a wordt onder kopje “Tachograafspecifieke eisen” geëist dat diverse zaken ‘in goede staat en voorzien van CE-markering en aanvullende metrologische markering’ zijn. Dus een CE-markering hebben. Is dat logisch voor alle zaken die opgesomd worden? Bijvoorbeeld: de verzegelinrichting, alle gereedschappen, de werkplaatshandboeken en actuele documentatie? Niet alles is CE-markeringplichtig! Verduidelijking en een meer specifieke omschrijving is wenselijk.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring