Afzet truckbranche piekt in 2018, daarna volgt daling naar normale marktpositie

Laatste update 23 maart 2018 Leestijd: 3 min

De verkoop trucks en trailers bereikt in 2018 een hoogtepunt, met een verwachte groei van respectievelijk 4% en 5%. Transporteurs halen de tijdens de recessie uitgestelde vervanging van het wagenpark nog in. In 2019 zal de branche weer een stap terugdoen. Daarmee is de verkoop weer terug naar de normale marktpositie. Dit staat in de ING Assetvisie trucks en trailers, waarin het sentiment in de truckbranche over 2018 en 2019 wordt gemeten. BOVAG werkte ook mee aan dit onderzoek.

De piek dit jaar komt deels door de hoge afzet van trekkers. Ook is de verkoop van bakwagens groot, doordat de vervanging van voertuigen in de bouw nog wordt ingehaald.

Uitstel investeringen elektrische trucks

De verkoop van trucks daalt in 2019 naar verwachting met 11%. Reden voor deze afname is dat er minder voertuigen hoeven te worden vervangen, de voertuigen die rijden worden beter benut en er is minder behoefte aan uitbreiding van het wagenpark. Bovendien rijden er meer buitenlandse trucks over Nederlandse bodem en neemt de inzet van Nederlandse voertuigen daardoor beperkt toe. In afwachting van de komst van zware elektrische trucks na 2020 gaan distributeurs investeringen voorlopig uitstellen. Naar mate het aanbod stijgt, prijzen dalen en CO2-uitstoot hoger op de agenda staat wordt dit voor transporteurs ook interessanter.

Gezonde markt

Dat de afzet in 2019 wat daalt is niet direct reden voor grote zorg, volgens Aad Verkade, branchemanager BOVAG Truckdealers. “We gaan terug naar onze normale marktpositie en blijven nog steeds boven het langjarig gemiddelde uitkomen. De afgelopen jaren is de grootte van het wagenpark bovendien wat gestegen. Dit compenseert de afname van onderhoud die nodig is aan nieuwe trucks. Aad ziet daarnaast geen faillissementen of plotselinge veranderingen bij de truckbedrijven. Wel hier en daar wat kleine aanpassingen op vestigingsniveau. “Ik zie een gezonde branche met degelijk ondernemerschap, waarin ondernemers weten hun kosten goed te beheersen.” Ook al ziet het toekomstbeeld er positief uit, toch Aad raadt truckbedrijven wel waakzaam te zijn. Aad verwacht dat de schaalvergroting in de truckbranche nog verder doorzet en dat het aantal vestigingen nog gaat afnemen. Hij raadt aan: kijk kritisch naar je activiteiten en het personeel dat je nodig hebt de komende jaren.”

Samenwerking ING en BOVAG

De assetvisie trucks en trailers is een jaarlijkse uitgave van ING Economisch Bureau. BOVAG levert daarbij ook cijfers aan over de branche. Dit jaar is daarnaast een vragenlijst verspreid onder BOVAG-truckdealers, om het sentiment onder dealers te meten en zo een nog betrouwbaarder beeld te kunnen schetsen. Er is door veel truckdealers aan deze enquĂȘte meegewerkt. Verkade is blij met samenwerking met ING. “Doordat BOVAG en ING beide veel partijen spreken en veel input ophalen bij transporteurs en dealers, geeft dit onderzoek een betrouwbaar beeld.”

Download hier de Assetvisie trucks en trailers van ING

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring