NEDC-auto’s die in de restantvoorraadregeling zitten, worden na 1 september sowieso niet duurder. Hun CO2-waarde verandert immers niet en de BPM-tarieven ook niet (in elk geval tot 1 januari 2019, als de ‘normale’ jaarlijkse BPM-wijzigingen worden doorgevoerd).
Dan WLTP-auto's. De NEDC 2.0 CO2-waarde van WLTP-auto’s ligt vaak wat hoger dan de NEDC 1.0-waarde. In die gevallen wordt er ten opzichte van het oude model dus méér BPM geheven. Dit staat overigens los van de ingangsdatum van 1 september. Er zijn modellen die al enige maanden in WLTP-uitvoeringen worden geleverd, en die dus ook al enige maanden een hoger BPM-bedrag (kunnen) hebben dan hun directe NEDC-voorganger.
In de meeste gevallen is het zo dat een hoger BPM-bedrag ook tot een hogere catalogusprijs leidt. Maar dat hoeft niet; er zijn best wel wat gevallen bekend waarbij de fabrikant/importeur (een deel van) de BPM-stijging zelf absorbeert. De consumentenprijs van zo’n WLTP-auto stijgt dan niet of minder, ondanks dat de CO2-uitstoot op papier is toegenomen.
Lees alles over de WLTP in het dossier