De wet schrijft voor dat de BPM is gebaseerd op de NEDC CO2-waarde van het voertuig. Bij elke WLTP-auto wordt ook nog een NEDC CO2-waarde opgegeven (af te lezen van het CVO). Omdat deze is afgeleid van de WLTP-waarde, is die nieuwe NEDC-waarde ‘NEDC 2.0’ gaan heten. Dat is dan ook de basis voor de belastingheffing van WLTP-auto’s.
Meestal wijkt de NEDC 2.0-waarde af van de oude NEDC 1.0-waarde. Dit heeft te maken met een aantal factoren, lees daar meer over in
het dossier WLTP.
Opties
In tegenstelling tot de NEDC, spelen bij de WLTP opties een belangrijke rol bij de vaststelling van CO2-waarde van een auto. Alles wat de rolweerstand, het gewicht en/of de luchtweerstand van de auto beïnvloedt, wordt meegenomen bij de CO2-berekening van dat voertuig. Voor de bepaling van de BPM is dit echter vooralsnog niet van belang, omdat bij de berekening van de NEDC 2.0-waarde deze opties op dezelfde manier worden meegenomen in de officiële uitstootwaarden als bij het vaststellen van de NEDC 1.0-waarde. Vooralsnog niets nieuws onder de zon, dus. Dat zal pas veranderen als de BPM op WLTP-uitstoot gebaseerd wordt. En dat zal ergens tussen 2019 en 2021 zijn.
Lees alles over de WLTP in het dossier