Tachograafplicht voor autoambulances? Zo zit het!

Laatste update 03 oktober 2017 Leestijd: 3 min

Stel: u haalt net over de grens in Duitsland een paar auto’s op die u vervolgens gaat verkopen in uw autobedrijf. Moet u dan een tachograaf in uw bestelbus-autoambulancecombinatie hebben? Om voor vrijstelling in aanmerking te komen moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. Hanteert u de regels verkeerd, dan riskeert u een boete. BOVAG zet de regels voor u op een rij.

Sinds 2015 zijn er nieuwe Europese regels geldig voor het rijden met een bestelauto met aanhangwagen. BOVAG heeft signalen van BOVAG-ondernemers gekregen dat de politie in Nederland en Duitsland op dit moment intensief controlen op de regels. Er zouden boetes uitgedeeld zijn van ruim € 4.500,- voor het niet (aan)hebben van een tachograaf terwijl dit wel had gemoeten. 

Tachograafplicht autoambulances? Zo zit het!

1) Gewicht onder 3500 kilo
Voor voertuigcombinaties bestaande uit een bestelauto en een aanhangwagen onder de 3500 kilo is er nooit sprake van tachograafplicht.

2) Gewicht boven 7500 kilo
Voertuigen boven de 7500 kilo moeten standaard uitgerust zijn met een tachograaf.

3) Gewicht tussen 3500 kilo en 7500 kilo
Tussen de 3500 en 7500 kilo dient er een tacho te worden ingebouwd als commercieel vervoer met het voertuig wordt verricht. Het vervoeren van auto’s wordt gezien als commercieel gebruik. Vrijstelling bij commercieel gebruik is mogelijk wanneer een bedrijf voldoet aan een aantal voorwaarden: 
  1. de bestuurder rijdt niet meer dan 12 uur per week met de combinatie, en
  2. de bestuurder aan het werk gaat met de materialen of machines die hij meeneemt (denk aan een hovenier die een grasmaaier vervoert), en
  3. het voertuig blijft binnen een straal van 100 kilometer vanaf de vestigingsplaats van het bedrijf. 

Praktijk leert: uitzondering zelden van toepassing op autoambulances

In het geval van een bestelauto met autoambulance met daarop twee auto’s is er geen uitzondering van toepassing. De combinatie weegt immers meer dan 3500 kilo. Aangezien de bestuurder niet aan het werk gaat met de materialen die hij vervoert zoals een hovenier dat zou doen met een grasmaaier, voldoet dit niet aan de voorwaarden voor vrijstelling. De tachograafplicht is dus wél van toepassing.  

Tip: professioneel vervoer

Veel autobedrijven halen auto’s die ze importeren zelf op in het buitenland. Hiervoor is de bestuurder lang onderweg en maakt veel brandstofkosten. Het inschakelen van een professionele vervoerder is een interessant en betaalbaar alternatief. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring