Week van NIX: legitimatie bij tabaksverkoop in de picture

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Het Trimbos-instituut organiseert van 8 t/m 14 september 2016 de Actieweek 'NIX zonder ID'. Daarin staat de naleving van de leeftijdsgrenzen bij tabaks- en alcoholverkoop centraal. Met de promotiemiddelen in de toolkit kunt u meedoen aan deze campagne.

In de afgelopen drie jaar is er al veel gedaan om de doelstelling van NIX18, niet roken en drinken onder de 18 jaar, te halen. Er zijn goede resultaten geboekt, maar het kan nog beter. Daarom staat de themaweek in het teken van het (spontaan) tonen van een legitimatiebewijs bij de aankoop van alcohol of tabak.

Let op: controle
De NVWA doet ook mee met de actieweek. Tijdens de controles beoordelen zij of de verkoper juist handelt. Oftewel of de tankstationmedewerker het ID checkt van jeugdige kopers en vervolgens de verkoop weigert als de koper nog geen 18 jaar is, en het product verkoopt als de persoon wel 18 jaar blijkt te zijn. Als de regels worden overtreden volgt een boete, maar verkopers die de regels naleven krijgen een compliment van de inspecteur in de vorm van een NVWA-kaart. Met dit kaartje maakt de verkoper tijdens de themaweek kans op leuke prijzen.

Toolkit
Tijdens de actieweek wordt de landelijke tv-spot ‘Nix zonder ID’ uitgezonden. Ook geven onder andere gemeenten, supermarkten en verstrekkers extra aandacht aan het onderwerp. Er is een speciale toolkit beschikbaar met middelen waarmee u kunt laten zien dat ook u zich aan de leeftijdsgrens houdt. Daarin zit bijvoorbeeld een postergenerator, artikelen en filmpjes om op social media te delen. Download de toolkit op: www.naar18jaar.nl/toolkit.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring