Zero Emissie Stadslogistiek

Laatste update 14 februari 2024 Leestijd: 4 min

01 Zero-emissiezones, check of je erin mag

Tientallen gemeenten stellen vanaf 2025 een zogeheten zero-emissiezone (ZE-zone) in. Bestel- en vrachtauto’s die de ZE-zone in willen moeten dan volledig uitstootvrij zijn. Wat kun je doen om te voorkomen dat jij of jouw klant de binnenstad niet meer in komt met oudere dieselvoertuigen? We zetten het op een rij.

Vanaf 2025 gelden ‘zero-emissiezones’ in Nederlandse steden als ‘no go areas’ voor oudere diesel-bedrijfswagens. Ook vervalt de BPM-vrijstelling op niet-elektrische, zakelijke bestelauto’s. Deze afspraken uit het plan Zero-Emissie Stadslogistiek komen voort uit de klimaatdoelen. BOVAG onderschrijft de klimaatdoelen en heeft meegedacht over de afspraken, met als resultaat dat er een overgangsregeling is voor voertuigen waarop al is geïnvesteerd, maar die nog niet zijn afgeschreven. 

Op tijd voorbereiden

Over minder dan twee jaar al kun je zelf en/of jouw klanten te maken krijgen met ZE-zones. BOVAG raadt je dus aan na te gaan wat jouw situatie is en actie te ondernemen. In dit artikel kun je een stappenplan vinden over hoe je jezelf kunt voorbereiden op de ZE-zones:

Vrijstellingen en ontheffingen

Binnen een zero-emissiezone moeten bestel- en vrachtwagens vanaf januari 2025 uitstootvrij zijn. Voor een aantal voertuigcategoriën is tot 2030 een overgangsregeling ingesteld waarbij vrijstellingen en ontheffingen worden gehanteerd. Lees hier meer over deze vrijstellingen en ontheffingen:

ZE-bestelbus rijden met rijbewijs B

Op dit moment geldt een tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg tot 4.250 kg met een tenaamstelling vóór 1 oktober 2023. De mogelijkheid hiertoe staat nog niet in de Nederlandse wet. Eind 2022 is daarom afgesproken met de politie en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport dat zij niet handhaven op rijbewijs C-plicht tot 1 juli 2024 voor ZE-bedrijfsvoertuigen in deze gewichtsklasse.

Aan deze vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden. Lees alles over deze voorwaarden in dit artikel:

Voertuigen die voor 1 oktober 2023 worden geregistreerd blijven vrijgesteld. Maar nieuwe voertuigen geregistreerd in oktober 2023 en later zijn niet langer vrijgesteld totdat de wetswijziging definitief is.

Regelingen en tips bij de aanschaf

Mogelijk moet je jouw voertuigen eerder vervangen dan je van plan was. Ga je binnenkort nieuwe voertuigen aanschaffen of leasen? Hou dan gelijk rekening met de nieuwe regels. Er bestaan diverse subsidieregelingen voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s en bestelauto’s en laadpalen. Op de website opwegnaarzes.nl/subsidies staat een overzicht van deze regelingen. Bekijk dit artikel voor meer tips rondom het aanschaffen van een emmissieloos voertuig:

Stappenplan implementatie zero-emissievrachtwagens

Topsector Logistiek en CE Delft hebben een stappenplan uitgewerkt dat zowel de vervoerder als de verlader ondersteunt in het gehele implementatietraject, van de oriëntatie tot aan de ingebruikname van zero-emissievrachtwagens. Onderwerpen zoals het bepalen van de laadinfrastructuur en -strategie, de netaansluiting en de selectie en aanschaf van de vrachtwagen komen aan bod. De stappen zijn voorzien van praktijkvoorbeelden. 

In gesprek

In het verhaal ‘Nog niet automatisch naar elektrisch’ op mijn.bovag.nl lees je hoe Volvo Group Truck Center met opdrachtgevers en de gemeente in gesprek gaat over de ZE-zones.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over ZE-zones op:
www.opwegnaarzes.nl
www.doehetzero.nl

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring