Alles over de WLTP

Laatste update 07 november 2019 Leestijd: 18 min

01 Alles over de WLTP

Er is in de branche volop aandacht voor de problemen die in de BPM ontstaan door de overgang van de Europese NEDC-testcyclus naar de WLTP ( Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Wat is er aan de hand, wat vindt BOVAG ervan en wat moet er worden gedaan? De meest gestelde vragen op een rij.

Algemeen WLTP

Wat is het verschil tussen WLTP en NEDC?
Is de BPM op nieuwe auto’s per 1 september 2018 flink hoger geworden door de WLTP-test?
Hoe groot is het verschil tussen NEDC 2.0 en NEDC 1.0?
Hoe kan de NEDC 2.0 waarde afwijken van de NEDC 1.0 waarde?
Hoe wordt zo’n NEDC-waarde van een WLTP-auto vastgesteld?
Hoe kan de budgetneutraliteit van de overgang naar WLTP-tarieven worden gegarandeerd?
Gaat er op korte termijn een reparatie komen binnen de huidige NEDC BPM-wetgeving?

WLTP en BPM

Spelen opties op een auto een rol bij de WLTP?
Is de BPM-wet per 1 september 2018 veranderd?
Wat is er afgesproken over de overgang van NEDC naar WLTP in de BPM?
Als WLTP-auto’s ook nog een NEDC-waarde hebben, wat is dan het probleem nu met de BPM?
Dreigt een kopersstaking omdat de BPM WLTP-tarieven op zich laten wachten?
Wat is een realistische ingangsdatum voor de BPM met WLTP-tarieven?

WLTP in de praktijk

Hoe werkt de restantvoorraadregeling?
Welke auto’s kan ik na 1 september 2018 nieuw verkopen?
Zijn alle merken en modellen sinds 1 september 2018 gewoon leverbaar?
Hoe zit het met de WLTP en energielabels?

Hoe nu verder?

Wat doet BOVAG?
Welke marktverstoringen treden op?
Wat zou de overheid moeten doen?

Nieuwsberichten



Vragen?

BOVAG-leden die vragen hebben over de WLTP kunnen contact opnemen met BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of 030 - 659 53 00.

Noten(1) Volgens onze laatste informatie zijn codes en de data als volgt:
- Euro 6B: NEDC auto’s, registratie tot 1-9-2018, daarna alleen via restantvoorraadregeling
- Euro 6C: WLTP zonder RDE (kunnen – zonder restantvoorraadregeling – worden geregistreerd tot 1-9-2019). Norm kan alleen worden toegepast op bestaande (tot dan toe NEDC) modellen.
- Euro 6D temp: WLTP met RDE1 (praktijkuitstoot maximaal 2,1 keer limiet van de laboratoriumtest van de NOx) – voor nieuwe types verplicht vanaf 1 september 2017, voor alle nieuw geregistreerde auto’s vanaf 1 september 2019
- Euro 6D: WLTP met RDE2 (maximaal 1,5 keer de laboratorium limiet) – voor nieuwe types verplicht vanaf 1 januari 2020, voor alle nieuw geregistreerde auto’s vanaf 1 januari 2021

(2) Brief van staatssecretaris Wiebes aan de Tweede Kamer over nota’s van wijziging op de wetsvoorstellen Belastingplan 2017, Overige fiscale maatregelen 2017 en de Fiscale vereenvoudigingswet 2017, 6 oktober 2016.
Letterlijk citaat: “Het is niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.”
Letterlijk citaat: “Het ligt daarom voor de hand om met ingang van 1 januari 2019 de grondslag voor de BPM voor WLTP-geteste conventionele auto’s te baseren op de CO2-uitstoot volgens de WLTP-test.”

 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring