Werkplaatsrendement

Laatste update 08 oktober 2019 Leestijd: 5 min

01 Hoe haal je het beste rendement uit je werkplaats?

Ga (weer) ondernemen! Dat is, kort gezegd, de boodschap van adviseur Jeroen Kraan van Innovam aan alle universele autobedrijven. Als WESP-consultant helpt hij ondernemers en hun medewerkers in de rendementsontwikkeling van hun organisatie. Zijn doel: het maximale halen uit het verbeterpotentieel, zowel op het financiële, procesmatige als menselijke kant. ,,Die groei bij universele autobedrijven is hard nodig. Waarom? Door verschillende ontwikkelingen. Denk aan de stijging van de loonkosten, de sterke toename van de inflatie en schaarste op de arbeidsmarkt. Bedrijven moeten bovendien steeds meer investeren in de werkplaats, zowel in equipment als in mensen.’’

Ondanks een schreeuwend tekort aan kwalitatief goed personeel hebben de meeste universele autobedrijven afgelopen jaren een periode van groei gekend, geeft Kraan toe. Dat komt volgens hem vooral doordat ‘we in deze hoogconjunctuur meer mochten versleutelen aan auto’s’. ,,Zelfs de ietwat passieve ondernemers schreven groene cijfers’’, aldus Kraan. ,,Ik merk echter dat de groei afneemt. Vooral de bedrijven waar niet meer actief wordt ondernomen, gaan in het rood. Bedrijven die wel bewust bezig zijn met bedrijfsvoering,  groeien gelukkig wel. Wat je echter ziet is een tweedeling, met afwachtende ondernemers aan de ene kant en ondernemende ondernemers aan de andere kant. Elk autobedrijf zou zichzelf veel beter kunnen verkopen, dat weet ik zeker.’’

WESP is het sleutelwoord, zegt Kraan. WESP is de grootste Business Intelligence leverancier binnen de autobranche. WESP is gespecialiseerd in het analyseren en adviseren van bedrijven uit de Automotive. Garagebedrijven, onderdelenfabrikanten en importeurs hebben baat bij adviezen op basis van data-analyse. Kraan: ,,Door middel van WESP geven wij inzicht in de cijfers van een autobedrijf. De prestaties van een bedrijf kunnen we vergelijken met meer dan 1000 andere universele bedrijven.’’

Bij deze data-analyse wordt gekeken naar een heleboel factoren. Hoeveel monteurs heeft u in dienst? Wat is het uurloon ten opzichte van de concurrentie? Wat is de gemiddelde omzet per monteur? Hoeveel kentekens waren er afgelopen jaar in de werkplaats? Hoeveel is de ‘cost of ownership’ per kenteken in uw bedrijf? Verkoopt u al eigenlijk wel al uw uren? Wanneer wordt een ruitenwisser of accu vervangen? 

Kraan: ,,Neem een accu. De helft van de bedrijven meet standaard de accu door tijdens een onderhoudsbeurt, de andere helft niet. Waarom niet? Het is zo rendabel om het wel te doen. Nadert de accu zijn einde, dan kun je die tijdens de onderhoudsbeurt vervangen. Het leidt tot een hoog gemiddeld factuurbedrag, dus een goede omzet per monteur. Met andere woorden: als er veel in één keer wordt uitgevoerd, wordt er ook weinig doorgeschoven. En hoef je die accu niet een maand later te vervangen, met alle gedoe van dien. De klant belt maar één keer voor een afspraak, de monteur hoeft de auto maar één keer op de brug te zetten. En de klant krijgt kwaliteit. De klant vindt het niet erg om te betalen, zo lang hij maar het gevoel krijgt dat hij de juiste prijs betaalt voor de juiste werkzaamheden.’’

Cijfers vertalen de werkwijze in een bedrijf, aldus Kraan. ,,Ik geloof dat er in elk bedrijf hard wordt gewerkt en rendement wil draaien, maar dit gebeurt te vaak op basis van gevoel of ervaringen en kennis vanuit het verleden. Cijfers geven juist inzicht in waar het beter kan.’’

Meer informatie

Lees de vijf tips van Jeroen Kraan over 'het optimaliseren van de werkplaats'
Bekijk de volledige presentatie van Jeroen Kraan

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring