BOVAG: de vereniging en afdelingen

Laatste update 29 mei 2019 Leestijd: 8 min

14 BOVAG Schadeherstelbedrijven

De markt van schadeherstelbedrijven verandert snel. Hoe speelt u hierop in? BOVAG adviseert en ondersteunt. Ontdek onze meerwaarde.

Advies en ondersteuning aan Schadeherstelbedrijven

De branche van schadeherstelbedrijven verandert snel. De technologie in moderne auto’s brengt risico’s met zich mee voor het schadeherstel. Daardoor worden autofabrikanten kritischer op schadeherstel en zullen zij steeds vaker een verzekering willen koppelen aan hun auto’s. De verzekeraar is geneigd de risico’s neer te leggen bij de schadeherstelbranche. Dat verhoogt de druk op de branche. Door dit alles specialiseren steeds meer schadebedrijven zich op bepaalde clusters van merken en technologie. Dit vergt een flinke investering. De verwachting is dus dat het aantal bedrijven terugloopt. Dit biedt kansen voor bedrijven die zich juist richten op het schadeherstel van oudere wagens. Met een wagenpark van 8 miljoen auto’s biedt dit de komende jaren voldoende mogelijkheden. Hoe gaat ú om met al deze ontwikkelingen? En hoe toekomstbestendig bent u op de langere termijn? Als BOVAG-lid staat u er niet alleen voor.

Wat kunt u verwachten van BOVAG?

Hoe maakt u werk van een gezond en toekomstbestendig schadeherstelbedrijf? Wat doet u wel en niet? BOVAG Schadeherstelbedrijven adviseert en ondersteunt u. Dit kunt u van BOVAG verwachten:

Kennis delen

Alles doen wordt steeds lastiger. Op de langere termijn moet u dus specialiseren, qua investeringen, apparatuur en kennisniveau. BOVAG helpt u keuzes te maken. We delen relevante informatie, organiseren themabijeenkomsten, maken ontwikkelprogramma’s en brengen opdrachtgevers (verzekeraars, leasemaatschappijen) bijeen.

Opleiding en ontwikkeling van medewerkers

Het doorlopend opleiden en ontwikkelen van medewerkers is belangrijk. Want daarmee kunt u als schadeherstelbedrijf blijven voldoen aan de steeds strengere herstelvoorschriften van fabrikanten, zodat u blijft meedoen in de markt. BOVAG pleit daarbij voor geïntegreerd onderwijs binnen schadeherstel.

Speerpunten van BOVAG Schadeherstelbedrijven

Bekijk hieronder de drie belangrijkste speerpunten van de afdeling Schadeherstelbedrijven.
  • Innovatie: om ervoor te zorgen dat professionele schadebedrijven hun plek in de markt behouden en ook in de toekomst bestaansrecht hebben en een gezond rendement verdienen, is innovatie essentieel. Het waarborgen van kwaliteit en veiligheid is daarin een belangrijk aspect, want het schadebedrijf wordt steeds meer aansprakelijk gesteld voor de veiligheidscomponenten van het door hun geleverde werk. Onderdeel van innovatie is ook het ontdekken van nieuwe manieren van samenwerken binnen de mobiliteit, gestuurd door de ontwikkelingen op het gebied van de connected car.
  • Investeren: om de steeds complexer wordende techniek van moderne carrosserieën bij te kunnen benen, is ruimte voor de juiste investeringen noodzakelijk. Dat geldt voor investeringen op het gebied van equipment én opleidingen. Voor de opleidingen streeft BOVAG naar één branchekwalificatiestructuur, waarvoor een intensieve samenwerking tussen VOC en Innovam nodig is. Ook wil BOVAG een efficiënter en kosteneffectief opleidingsaanbod voor schadeherstelbedrijven, denk bijvoorbeeld aan e-learnings.
  • Investeren: BOVAG staat bekend als dé belangenbehartiger van ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Deze positie, in combinatie met een sterke merknaam, geeft BOVAG invloed in Den Haag en Brussel. Die invloed zal BOVAG actief aanwenden om op korte termijn de lobbyagenda voor schadeherstelbedrijven op tafel te krijgen. Eén van de punten op die agenda is de invloed van technologische ontwikkelingen op de toekomst van de branche. Daarbij streeft BOVAG naar meer bewustwording bij onze (lokale) overheden over het belang van professionaliteit en voertuigveiligheid binnen de schadeherstelbranche.

Sectie Ruitschadeherstelbedrijven

Ruitschadeherstel is een prachtige branche met echte vakmensen. En BOVAG is van oudsher een brancheorganisatie waarin vakmensen zich verenigen. Ruitschadeherstel is een vak dat aan verandering onderhevig is, onder meer door de opkomst van nieuwe complexe technologieën in auto’s. Dat vereist visie en een daadkrachtige aanpak. BOVAG is er voor om leden toekomstbestendig te maken en te houden.

BOVAG heeft daartoe een professionele werkorganisatie met tal van specialisten op gebied van recht, arbo, techniek, communicatie en nog een boel meer. Bovendien heeft BOVAG veel contacten bij stakeholders – denk aan verzekeraars – en in politiek-Den Haag bij ministers, Kamerleden en ambtenaren. Ten slotte heeft BOVAG een ijzersterk keurmerk, dat ook bij klanten van ruitschadeherstellers veel vertrouwen zal wekken, zoals het merk dat ook in andere BOVAG-sectoren doet.

Speerpunten

BOVAG heeft voor de ruitschadeherstelbedrijven een aantal speerpunten benoemd die belangrijk zijn om mee aan de slag te gaan.

Kennis en techniek
Techniek in auto’s wordt steeds complexer. Dat raakt ook de ruitschadehersteller. Daarvoor is het noodzakelijk dat de technische kennis en vaardigheden van kwaliteit medewerkers op een hoger plan worden gebracht. Dit vergt overleg met auto-importeurs, dealers, verzekeraars en leasemaatschappijen. En daar is BOVAG goed in. Want BOVAG is een branchevereniging die met alle partijen de samenwerking zoekt, en samen met die partijen en leden op zoek gaat naar praktische oplossingen. 

Kwaliteit
BOVAG werkt aan een kwaliteitsnorm voor ruitschadeherstel die gedragen wordt door de hele branche. Door zowel opdrachtgevers als herstelbedrijven. Deze norm geeft alle partijen helderheid en zekerheid over de kwaliteit van de werkzaamheden. En op die manier helpen we BOVAG-leden toekomstbestendig te zijn en te blijven.

    No data found


Invloed
BOVAG staat bekend als dé belangenbehartiger van ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Dat komt onder meer door het bekende BOVAG-keurmerk. Dat geeft BOVAG invloed in Den Haag, in Brussel en bij andere belangrijke partijen in de branche, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. BOVAG wil samen met nieuwe ruitschadeleden een lobbyagenda opstellen om daar vervolgens zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.

Vraag hier het lidmaatschap aan

Voordelen BOVAG-lidmaatschap

Advies op maat
Bij BOVAG Ledenadvies kunnen leden kosteloos terecht met vragen over personeel en arbeidsomstandigheden, milieu, fiscaliteit en juridische zaken.

Garantie
BOVAG Garantie voor ruitschadeherstel, inclusief transparante geschillenregeling, en niet te vergeten onze doortimmerde algemene voorwaarden en kwaliteitsnormering.

Goed werkgeverschap
BOVAG helpt en adviseert u als werkgever. Dat doen wij door u op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen en door uw belangen als werkgever te behartigen. BOVAG heeft uiteraard diverse producten en diensten beschikbaar die u ondersteunen bij uw rol als werkgever. En, in het belang van leden, maken we ons als BOVAG sterk voor goede opleidingen.

Toegang tot het BOVAG-netwerk
Als BOVAG-lid heeft u via diverse platformen toegang tot het BOVAG-netwerk, zowel online als via diverse bijeenkomsten. Een platform van leden én van relevante branchepartijen/- leveranciers zoals verzekeraars, leasemaatschappijen, aanbieders van (technische) ondersteuning en natuurlijk de BOVAG-dochters, waaronder brancheverzekeraar Bovemij.

Bijblijven
BOVAG zorgt er voor dat u bijblijft als het gaat om de ontwikkelingen in de branche. Op gebied van technologie, commercie en juridische zaken. Via nieuwsbrieven, deze website mijn.bovag.nl en bijeenkomsten.

Kracht van het BOVAG-netwerk
BOVAG is een oersterk merk dat in de markt wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en zekerheid. Het keurmerk en consumentenmerk creëert voor BOVAG-leden een sterke positie richting zowel verzekeraars als klanten. BOVAG werkt met bijvoorbeeld campagnes, PR en grote publieksevents doorlopend aan de naamsbekendheid van het merk en daarmee ook aan het onderscheidend vermogen van BOVAG-bedrijven in markt.

Ledenvoordeel
Als lid profiteert u van kortingen, doordat BOVAG collectief inkoopt. Dat geldt voor de producten van de BOVAG Ledenwinkel, maar ook voor bijvoorbeeld de afdracht aan Buma, Sena en Videma of de inkoop van energie via de BOVAG Ledenwinkel. 

Hulp bij evenementen
BOVAG helpt leden bij hun eigen evenementen. Of dat nou een actie bij de lokale sportclub is, een stand op de lokale braderie of een open huis. Honderden BOVAG-bedrijven maakten al slim gebruik van de draaiboeken en gratis promotiematerialen van BOVAG. Van opblaasboog tot veiligheidshesje.

Lid worden?

Bedrijven die meer informatie willen over BOVAG-ruitschadebedrijven of zich aan willen melden, kunnen hieronder terecht voor meer informatie, het aanvraagformulier, het contributieblad en de algemene voorwaarden voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Deze algemene voorwaarden gelden tijdelijk. Er wordt in samenwerking met de SER gewerkt aan aangescherpte voorwaarden die specifiek voor schadeherstelbedrijven gelden. De garantievoorwaarden zijn hier te vinden. Het ingevulde aanvraagformulier kan gestuurd worden naar het e-mailadres schadeherstel@bovag.nl.

Veelgestelde vragen


Hoe zit het precies met de contributie voor ruitschadeherstelbedrijven die BOVAG-lid willen worden?
Welke stappen kan ik verwachten als ik me aanmeld als lid?


 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring