Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI)

Laatste update 09 december 2021 Leestijd: 4 min

02 RODI onder caravandealers

Op verzoek van het afdelingsbestuur van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven heeft BOVAG in september 2021 een RODI gehouden onder caravandealers. RODI staat voor Relatieonderzoek Dealer-Importeur en brengt in kaart hoe de samenwerking tussen hen verloopt. Alle Nederlandse caravandealers, wel of geen lid van BOVAG, zijn per e-mail uitgenodigd om aan dit onderzoek mee te werken. Op deze pagina vindt u de belangrijkste resultaten en inzichten.

De marktomstandigheden zijn sinds de start van de coronapandemie uniek te noemen. Een situatie zoals deze is in de branche nog niet eerder voorgekomen. Dat vraagt veel van zowel de dealer als de fabrikant/importeur en zorgt voor de nodige uitdagingen. De leveringsproblemen zijn daar het bekendste voorbeeld van, wat ook terug te zien is in de uitkomsten van deze RODI. Het bestuur vond het toch belangrijk om juist nu een RODI te houden. Naar verwachting zal de markt komende periode namelijk onstuimig blijven en niet voor alles is een makkelijke oplossing voorhanden. Dat maakt het hebben van inzicht essentieel; voor ons als branche, voor de individuele dealer en voor de fabrikant/importeur. Deze RODI geeft ons stof tot nadenken en input voor  gesprekken. Over wat anders kan, wat niet (meer) kan én wat een gegeven is c.q. niet te veranderen is.

Belangrijkste inzichten

Het overgrote deel van de respondenten, maar liefst 68 procent, vindt het belangrijk dat BOVAG periodiek deze RODI houdt. Over de rol die BOVAG in het vervolgtraject zou moeten pakken, zijn respondenten verdeeld. Een deel van hen vindt het belangrijk om zelf de regie te houden. Het overgrote deel van de respondenten stelt het op prijs dat BOVAG aan de hand van een RODI de problematiek en de verbeterpunten inzichtelijk maakt. Samengevat moet de rol van BOVAG nu zijn: adviseren waar gewenst, faciliteren waar kan en bemiddelen waar nodig.

  • De relatie met de importeur wordt hoog gewaardeerd met gemiddeld een 7,5.
  • Ook op het gebied van betalingsvoorwaarden en de ondersteuning in het verkoopproces is men overall uitermate positief.
  • RODI laat zien dat de ondersteuning in de aftersales beter kan. Ook het gebrek aan opleidingen is een aandachtspunt, net als de inrichting van het dealernetwerk.
  • Het merk dat overall het beste scoort, is Adria (8,5), gevolgd door Kabe (8,0) en Dethleffs en Sterckeman (7,7).
  • Adria scoort ook het hoogste op verkoopondersteuning (8,3). Tabbert (7,8) en Knaus en LMC (7,4) staan op de tweede en derde plek.

Download de merkspecifieke uitkomsten

Leden van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven kunnen hieronder een samenvatting en het complete rapport, inclusief alle merkspecifieke uitkomsten, downloaden. Ook hebben alle fabrikanten/importeurs het RODI-rapport ontvangen. De komende periode gebruikt BOVAG om dit rapport ook met elk van hen persoonlijk te bespreken en waar nodig verder te duiden. 

RODI keert periodiek terug

De laatste RODI is gehouden in 2012 en dat is te lang geleden om de uitkomsten van deze nieuwe RODI een-op-een mee te vergelijken. Vergelijken is juist heel waardevol. De uitkomsten van deze RODI bieden voldoende aanleiding om vanaf nu periodiek een RODI te houden onder zowel caravan- als camperdealers. RODI Caravan 2021 beschouwen we als nieuw startpunt voor deze periodieke meting. Voor 2022 staat RODI Camper op de planning.

Vragen?

Stel ze aan BOVAG! Mail uw vraag naar caravancamper@bovag.nl of bel met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring