Occasion Upsell

Laatste update 08 oktober 2019 Leestijd: 3 min

01 Haal meer uit de verkoop van tweedehands auto's

Slimmer inkopen, een ladies night verzorgen, een duidelijke website (je visitekaartje!), financiering voor de klant regelen, verzekeringen verkopen en pechhulp aanbieden: manieren genoeg om als garagehouder meer te verdienen aan de verkoop van tweedehands auto’s, zegt Gerjanne Visser van Bovemij.

,,Denk na bij elke stap die je als autobedrijf maakt tussen de aankoop en de verkoop van een tweedehands auto, dat is de belangrijkste boodschap die ik heb. Het kan nog beter. Waar kan ik besparen, waar kan ik verdienen? Mijn stelling: besparen is verdienen.’’

Neem de zogenaamde ‘bijverkopen’, vervolgt Visser. ,,Veel autobedrijven houden zich vooral bezig met de verkoop en het onderhoud van de auto’s. Ze denken niet aan het regelen van financiering, de verkoop van verzekeringen of het aanbieden van pechhulp. Terwijl je daar juist extra omzet mee kan genereren. Zonde. Bovendien versterk je op deze manier ook nog eens het contact met je klant. Want als jij ze niet bindt, dan gaat een concurrerend bedrijf dat waarschijnlijk doen.’’

Bovemij is een financieel dienstverlener van en voor de mobiliteitsbranche, ruim 55 jaar geleden opgericht door leden van BOVAG. Bovemij’s missie is om bedrijven in de mobiliteitsbranche te helpen met succesvol ondernemen. Hoe? Door middel van het aanbieden van verzekeringen, rechtshulp, financieringen en data. 

De branche is in rap tempo aan het veranderen, ziet ook Visser. ,,Auto’s hebben steeds minder onderhoud nodig, dat is een gegeven. Dat komt onder meer door de toename van het aantal elektrische auto’s. En het duurt waarschijnlijk niet heel lang meer of veel mensen zitten in een zelfrijdende auto. Met andere woorden: er komen steeds meer slimme en onderhoudsarme auto’s op de markt. Met als gevolg dat er voor garagehouders in de nabije toekomst minder valt te verdienen aan onderhoud. Ik wil ze graag wakker schudden en wijzen op andere manieren om de omzet te verhogen.’’

Volgens Visser maken autobedrijven bij de inkoop veel te weinig gebruik van data. Ze noemt RDC, onderdeel van Bovemij. RDC biedt data en slimme applicaties waarmee bedrijven in de automotive branche hun klanten sneller, beter en gerichter kunnen benaderen. De meeste garagebedrijven kopen in op onderbuikgevoel, weet Visser. Zonde. ,,Als je kijkt naar gegevens van RDC, kun je zien dat Volkswagen het in heel Nederland goed doet. Maar wist je dat in bepaalde delen van het land een Kia op één staat? In de ene regio zijn zwarte auto’s populair, in een andere regio rode auto’s. Die data zijn bekend. Voor een autoverkoper hele nuttige informatie, toch?’’

Meer informatie

Voor meer info, zie bovemij.nl 
Lees de vijf tips van Gerjanne Visser over 'meer verdienen aan occasionklanten.
Bekijk de volledige presentatie van Gerjanne Visser

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring