Verhuur- en deelautobedrijven: verzekeren wagenpark

Laatste update 07 oktober 2019 Leestijd: 6 min

01 Aan de slag met verzekeren

De wereld van verzekeren en schadeherstel verandert drastisch. Uit onderzoek blijkt dat de kosten van schadeherstel in de toekomst alleen maar zullen stijgen en daardoor stijgen logischerwijs ook onze verzekeringspremies. De algemene trend is dus dat verzekeringen duurder worden voor iedereen. Fleetowners staan inmiddels voor behoorlijke verzekeringsuitdagingen en ook steeds meer ondernemers in onze de verhuur- en deelautobranche hebben moeite om hun verzekeringen goed te regelen met verzekeraars. In de belangenbehartiging staat dit onderwerp natuurlijk hoog op de agenda van BOVAG en is verzekerbaarheid een belangrijk thema op onze bijeenkomsten. Maar het is belangrijk dat u zelf ook aan de slag gaat en werk maakt van uw verzekeringen. Zo zorgen we samen dat we de sector verzekerbaar houden.

BOVAG heeft tips verzameld over verzekeren onder leden van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijven. Met deze 14 tips van uw branchecollega’s kunt u zelf al een hele slag maken.

Aan de slag met verzekeren: wat u zelf kunt doen

  1. Doe een periodieke check: Het is belangrijk dat u regelmatig aandacht hebt voor uw verzekeringen. Premieveranderingen zijn namelijk van invloed op de kostprijs van uw verhuurauto en daarmee op het rendement van uw bedrijf. Kijk dus periodiek hoe u verzekerd bent en of u een eventuele stijging van uw verzekeringskosten kunt dekken.
  2. Affectieschade: Met affectieschade wordt de immateriële schade bedoeld als gevolg van een gebeurtenis, waarvoor een ander aansprakelijk is. Vergoeding van affectieschade (smartengeld voor naasten/nabestaanden) als schadepost is relatief nieuw (ingevoerd per 1 januari 2019) en de dekking van affectieschade zorgt ervoor dat verzekeringspremies toenemen. Het is dus belangrijk dat u uitzoekt hoe uw verzekeraar omgaat met affectieschade.
  3. Uitstaande reserveringen: Sommige verzekeraars werken met reserveringen. Weet u hoe uw verzekeraar hier concreet mee omgaat en wat dit voor u betekent? Kijk naar de uitstaande reserveringen van de verzekeraar, wees (pro)actief en ga na welke keuzes u kunt maken wat betreft uitstaande reserveringen. 
  4. Maak beleid op verzekeren: Verzekeren is niet iets dat u erbij doet. U doet er goed aan om verzekeren onderdeel te maken van uw werk-/bedrijfsproces en beleid te hebben op verzekeren. Voer dit beleid ook van A tot Z door en maak al uw medewerkers bewust van het belang. Toets vervolgens periodiek of uw beleid nog aansluit op de werkelijkheid en bespreek met uw team waar het mogelijk beter kan. 
  5. Telematica maakt het u makkelijk: Vandaag de dag zijn er slimme oplossingen voor het monitoren en beperken van uw schadelast door middel van telematica. Werk bijvoorbeeld met een schade-app, gebruik track-and-trace en rust uw voertuigen uit met een alarmsysteem. We raden u aan om de kosten/baten van telematica goed af te wegen met het oog op verzekerbaarheid. 
  6. Leg uw klant uit hoe ADAS-systemen werken: Steeds meer nieuwe auto’s zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS genoemd). Deze veiligheids-/rijhulpsystemen informeren en waarschuwen de berijder onderweg, waarmee de kans op schade afneemt. Leg de berijder van uw huur-/deelauto daarom goed uit hoe deze systemen werken, voordat hij bij u van de dam rijdt.
  7. Check iedereen in Elena: Voorkom onnodige schade door uw klant aan de balie te checken in het Waarschuwingssysteem Elena, voordat u een voertuig meegeeft. Met Elena kunt u nagaan of een huurder eerder door een collega-verhuurbedrijf is geregistreerd, omdat die zich niet naar behoren gedragen heeft. Weetje: van de 100 Elena-checks zijn er 3 hits!
  8. Ken uw klanten en maak risicoanalyse: Houd uw klanten tegen het licht en maak categorieën, zoals klanten die rijden onder tijdsdruk. Want door te werken met klantdata, kunt u nauwkeuriger risicoprofielen bepalen. Kijk of het softwaresysteem waar u nu mee werkt mogelijkheden biedt om klantdata te verzamelen en risicoanalyses te maken. Neem desnoods contact op met uw leverancier. Risicoanalyses kunt u soms ook samen met een verzekeraar maken. 
  9. Warme band met verzekeraar: Houd gedurende het jaar goed contact met uw verzekeraar over uw polissen en uw schadecijfers. En vraag uw verzekeraar periodiek om advies over uw schadestatistieken. 
  10. Train uw baliemedewerkers: Zorg dat uw baliemedewerkers goed op de hoogte zijn van de verhuurvoorwaarden en verzekeringen. Als zij deze kennen en begrijpen, kunnen zij ook op de juiste manier een gesprek voeren met de klant en hen bijvoorbeeld uitleg geven over rechten/plichten. Informeer medewerkers goed over het belang van goede voorlichting en hou hen op de hoogte van veranderingen. 
  11. In gesprek met zakelijke klanten: Ga regelmatig in gesprek met uw zakelijke klanten over schade en de verzekering en zorg daarbij voor feitelijke rapportages. Bespreek de risico’s en de stand van zaken, zodat u samen met de klant de kosten kunt afhandelen en ook afspraken kunt maken over eventuele verbeterstappen. 
  12. In gesprek met particuliere klanten: Zorg ervoor dat de verzekering en de gevolgen van mogelijke schade onderdeel zijn van uw klantgesprek, voor de verhuur en als de klant het voertuig weer komt terugbrengen. Denk ook aan beïnvloeding van huurders door te werken met een bonus-malussysteem of ‘veilige rijderskorting’ waarmee huurders worden beloond voor schadevrij huren.
  13. (Autodelen) Historie is belangrijk: Zorg dat u uw schades goed inzichtelijk hebt, zodat u een goede historie kunt laten zien aan uw verzekeraar.
  14. (Autodelen) Gebruik app met goede schademodule: Werk met een app die een duidelijke schademodule heeft en die gebruikersvriendelijk is. Zo stimuleert u dat de gebruiker van uw deelauto dit dossier goed bijhoudt, wat een complete gebruikershistorie ten goede komt.

Heeft u ook een tip?

Heeft bij het lezen van deze praktijktip over verzekeren ook een goede tip die u wilt delen met collega’s? Stuur deze dan naar BOVAG via verhuur@bovag.nl.

Bijeenkomst over verzekeren

Maakt u zich zorgen over uw verzekeringen? En heeft u interesse in een bijeenkomst over dit thema, waar bijvoorbeeld ook experts aanschuiven om te adviseren? Laat ons dit dan weten. Meld uw interesse via verhuur@bovag.nl.

Ledenadvies

Weet dat u altijd met vragen over dit thema terecht kunt bij de medewerkers van BOVAG Ledenadvies: ledenadvies@bovag.nl, (030) 659 53 00.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring