Impact technische ontwikkelingen op aftersales

Laatste update 10 september 2020 Leestijd: 3 min

01 Impact technische ontwikkelingen op aftersales

In de aftersales hebben drie technische ontwikkelingen grote gevolgen voor het autobedrijf: over the air-technologie (OTA), elektrisch vervoer (EV) en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). BOVAG heeft middels onderzoek in kaart gebracht hoe deze veranderingen van invloed zijn op uw business en – belangrijker – hoe u hierop inspeelt.

In de aftersales hebben drie technische ontwikkelingen grote gevolgen voor het autobedrijf: over the air-technologie (OTA), elektrisch vervoer (EV) en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). BOVAG heeft middels onderzoek in kaart gebracht hoe deze veranderingen van invloed zijn op uw business en – belangrijker – hoe u hierop inspeelt.

OTA 

Onderhoud en updates aan auto’s op afstand, ook wel ‘over the air’ ofwel OTA genoemd, wordt nu nog niet veel ingezet. Maar als er eenmaal duidelijke regelgeving is, gaat het snel en verandert de manier waarop de aftermarket werkt mogelijk ingrijpend. Dat blijkt uit een onderzoek dat BOVAG liet uitvoeren. Wat is de impact van OTA? En wat kunnen dealers en garagebedrijven nu al doen?

Dossier OTA

EV

Voor auto-, truck-, en busbedrijven die merken voeren die actief zijn met elektrische aandrijving en die zich richten op het segment van jonge voertuigen tot zo’n zes jaar, zal de impact behoorlijk zijn en al snel komen. De branche gaat veranderen en wordt meer hightech, zoveel is zeker. Om u te helpen zich tijdig voor te bereiden op de doorbraak van elektrisch vervoer heeft BOVAG een rekentool ontwikkeld, waarmee u de impact op de aftersales van uw bedrijf kunt berekenen.

Dossier Elektrisch vervoer

ADAS

Uit een studie van VMS | Insight in opdracht van BOVAG blijkt dat de Nederlandse autobranche in 2030 rekening moet houden met een daling van 23 procent in het aantal schades als gevolg van de toename van rijhulpsystemen in personenauto’s, oftewel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, waardoor de omzet uit schadeherstel 9 procent zal afnemen in vergelijking met 2018.

Dossier ADAS

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring