Ontwikkelingen in aftersales (EV, ADAS en OTA)

Laatste update 28 september 2023 Leestijd: 3 min

03 EV truck & bus en bedrijfsauto (HCV)

De elektrificatie van trucks en bussen (heavy commercial vehicles / HCV) is inmiddels in volle gang. Vrijwel alle fabrikanten bieden een ruime range aan voertuigen aan, vaak ook met grotere actieradius dan twee jaar geleden. Hoewel de ingroei in het wagenpark bij trucks langzamer gaat dan bij personenauto’s is wel duidelijk dat de komende jaren een flinke groei wordt voorspeld. Vanzelfsprekend is het overheidsbeleid mede aanleiding hiervoor. Vanaf 2025 worden in ruim 30 steden Zero Emissie Zones ingesteld en zullen nieuwe voertuigen die na 31 december 2024 worden geregistreerd alleen nog die steden in mogen als ze emissie vrij zijn. In 2019 lieten we voor de eerste keer onderzoeken wat de impact is op het aftersales businessmodel van de truckbedrijven. De gevolgen voor omzet en marge bleken groot, net als de urgentie. Gezien de ontwikkelingen en het stijgende aanbod vonden we het belangrijk een update van het 2019 onderzoek uit te laten voeren. De resultaten hiervan zijn weergegeven in het nieuwe rapport dat u hieronder kunt downloaden.

In 2019 kwam er uit het rapport dat de onderhoudsbehoefte van elektrische trucks en bussen met gemiddeld 65% zou dalen ten opzichte van de dieselvarianten. In het nieuwe rapport blijkt dit cijfer toch lager uit te pakken. We voorspellen nu een terugval van 35%.

Ingroei  

We zien inmiddels ook dat de ingroei afhankelijk zal zijn van de investeringsbereidheid bij bedrijven. Voor bussen wordt dit sterk gestuurd middels de concessies. Voor trucks geldt dat in toenemende mate de beschikbaarheid van de benodigde laadinfrastructuur een belangrijk issue is. Wij verwachten dat dit tot op zekere hoogte een remmende werking zou kunnen hebben op de ingroei van EV-trucks in het wagenpark. Ook is nog onzeker wat de invloed van waterstof zal worden in de logistiek over de weg. Een echt effect hiervan verwachten we tegen het einde van het lopende decennium.

Tussenarapportage

We zien dit 2022-rapport als een tussenrapportage. Het is onze intentie om de marktontwikkelingen op de voet te volgen om over twee of drie jaar opnieuw een update te laten uitvoeren. 

Vragen

Mocht u vragen hebben over het rapport of hierover willen doorpraten? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met Aad Verkade, aadverkade@bovag.nl.

Downloads



 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring