Toegang tot technische informatie

Laatste update 29 mei 2019 Leestijd: 4 min

02 Ervaringen van pilotdeelnemers

Wat zijn de ervaringen met EuroDFT na de eerste testperiode?

Tim Mangelaars van Auto & Service in Hengelo en BOVAG-bestuurslid Onafhankelijke Autobedrijven

“Snelle en volledige toegang tot technische informatie is onmisbaar voor de onafhankelijke werkplaats. Moderne auto’s zijn zo complex dat je er zonder technische informatie op chassisnummerniveau eigenlijk niet goed aan kan werken. Een Golf I had een kabelboom met een lengte van 100 meter en 600 opties. In een Golf VII ligt 1,5 tot 2 kilometer kabel en zijn er 425 miljard verschillende opties. Met een verkeerd stroomschema ben je urenlang aan het zoeken en loop je het risico dat je alsnog niet de juiste informatie hebt. De EuroDFT-interface geeft toegang tot technische informatie en servicebulletins van de fabrikant op chassisnummerniveau. Dat kost geld, maar goede informatie is meestal goedkoper dan urenlang zoeken. Autobedrijven moeten er aan wennen dat ze in de toekomst meer geld gaan uitgeven aan data. Met EuroDFT kan je veel, maar niet alles. Fabrikanten blijven bepaalde regelsystemen afschermen omdat ze die onder veiligheid of diefstalbescherming scharen. Daar kan je alleen met merk-specifieke apparatuur bij. Maar andersom kan ook geredeneerd worden, deugdelijk onderhoud is van levensbelang voor de verkeersveiligheid. Dit moet door alle onderhoudsadressen gegarandeerd kunnen worden. Ik liep tegen een ander praktijkvoorbeeld aan toen ik bezig was om de raammotor van een jonge Audi te vervangen: daarna deed de elektrische spiegelverstelling het niet meer. Ook dat is volgens de fabrikant een veiligheidsonderdeel. Vervolgens was ik alsnog op de dealer aangewezen om de raammotor en de spiegel opnieuw in te leren. Maar ook al kan je er niet alles mee, ik zou iedereen willen oproepen om met pass thru aan het werk te gaan. In het begin is het even wennen, en er zijn zeker beperkingen, maar met de mogelijkheden die er wel zijn, kan je als werkplaats veel tijd en geld uitsparen.”


Guido Theis, stagiair bij BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven (begeleidt leden bij de pilot)

“Wij zijn inmiddels een aantal maanden bezig met EuroDFT. De pilotgroep bestaat uit een gevarieerd groepje ondernemers. Om het volledige potentieel van EuroDFT te onderzoeken werd er gekozen voor een uitbreiding van de pilot naar alle beschikbare merken. Ook de afdeling schadeherstelbedrijven toonde grote interesse en sluit aan op de pilot met één ondernemer.  In de praktijk blijkt de aanvraag voor toegang tot nieuwe merken erg lang te duren. Hierdoor is ervoor gekozen om de pilot te verlengen met drie maanden.
Gebrek aan ervaring met de merk-specifieke software is iets wat alle deelnemers ondervinden. Vaak is er wel ervaring in huis met een of twee merken, maar elf merkomgevingen blijkt uitdagend. Het aanmelden voor trainingen bij merkfabrikanten verloopt in de praktijk moeizaam. Ondernemers worden niet uitgenodigd, blijken pas na zeven maanden aan de beurt, of kunnen helemaal niet inschrijven op de gewenste cursus.
EuroDFT maakt het mogelijk om voor elf verschillende merken technische informatie op te vragen. Ook diagnose stellen, coderen, sleutels kopiëren en zelfs inzage krijgen in TSB’s (Technical Service Bulletins), openstaande claims en digitale serviceregistratie. Het onafhankelijke autobedrijf wordt zo steeds minder afhankelijk. Opvallend is dat wanneer de kennis en vaardigheden met de merk-specifieke software aanwezig is, het dealernetwerk vaak alleen nog maar nodig is voor de onderdelen.”
 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring