01
Strategie voor 2019-2021
Onze strategie richt zich op de keuzes die consumenten maken om in hun mobiliteit te voorzien.
Daarbij zetten wij alles op alles om onze leden een zo goed mogelijke positie te geven. Alle trends en
ontwikkelingen in de mobiliteit kan je overzichtelijk samenvatten in vier hoofdstukken.
Digitale Transitie
Mensen zoeken en kopen meer online. Onze leden merken dat in het sterk gedaalde bezoek aan hun
bedrijven. Dat geldt voor alle branches. Wij helpen onze leden zich sterk online te profileren, door ze
binnen de regels toegang te geven tot de benodigde data en met een eigen portaal, viabovag.nl.
Veranderende Mobiliteit
We zijn gewend aan het bezitten van een voertuig om in onze mobiliteit te voorzien maar dat is aan
het veranderen. Kijk maar naar de opkomst van private lease en swapfiets. We groeien naar een
situatie waarin de verschillende vervoerssystemen zoals auto, fiets, en OV, goed op elkaar aansluiten.
Je plant, beleeft en betaalt zo een reis precies naar je eigen wensen. Bezit is dan dus veel minder
vanzelfsprekend dan nu. Wij helpen onze leden door ze kennis te laten maken met ‘Mobility as a
Service’ (MaaS) zodat ze hun business model hierop kunnen inrichten. BOVAG is een van de grotere
partijen die samen met bijvoorbeeld de RAI, ANWB en NS, MaaS oplossingen maakt zodat leden
kunnen aansluiten op de nieuwe vervoerssystemen. Natuurlijk is viabovag.nl ook hier de manier om
consumenten in de toekomst te bedienen.
Verduurzaming
Ons klimaat moet beschermd worden. Vervuilende voertuigen worden vervangen door schone
krachtbronnen. De Europese en Nederlandse overheden dwingen aanpassingen af met wetten en
fiscale maatregelen. Klanten verwachten van bedrijven dat ze duurzaam ondernemen. Wij helpen
onze leden door het speelveld eerlijk te houden. Daarom zorgen we voor de juiste kennis van zaken
door onderzoeken te doen en feiten boven tafel te brengen, waarmee we politici en spelers in de
keten zoals de fabrikanten aanspreken.
Nieuw ondernemerschap
We zien dat het aantal bedrijven afneemt. Dat komt door de online ontwikkelingen waardoor er nu
eenmaal minder plaats is voor showrooms. Bedrijven worden ook groter en voegen activiteiten toe
zoals bijvoorbeeld schadereparatie en leasing. Alle thema’s die hiervoor genoemd worden hebben zo
hun gevolgen voor de ondernemer en zijn medewerkers. Wij helpen onze leden op weg met grote
vraagstukken zoals over ‘stoppen of doorgaan’ of hoe ze kunnen omgaan met hun bedrijfspanden..
We sluiten een CAO af en zorgen samen met Bovemij en Innovam voor goede secundaire
arbeidsvoorwaarden en voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen.
Hoe werkt dan de vereniging;
Richting leden:
BOVAG onderscheidt zich steeds meer als een partner van de ondernemingen. Onze leden
moeten dicht op de marktontwikkelingen zitten en die ontwikkelingen vertalen naar de eigen
organisatie. Niet blijven hangen in concepten uit het verleden maar continue nadenken over de wijze
waarop men zich kan vernieuwen en onderscheiden. BOVAG is de inspirator en innovatiepartner
voor onze leden.
Ten aanzien van de belangenbehartiging:
BOVAG ontwikkelt nadere concrete visies en standpunten ten aanzien van de ontwikkeling
van de mobiliteit en retail in specifieke gebieden (binnenstad en platteland) en in tijdsperiodes (2 tot
5 jaar en 10 tot 15 jaar) . Daarnaast ontwikkelt BOVAG een sterke visie op het gebied van sociaal
economisch beleid in de eigen sector. Op basis hiervan ontwikkelt BOVAG standpunten voor een
proactieve lobby met een krachtig eigen gezicht.
Voor de werkorganisatie:
De werkorganisatie wordt steeds wendbaarder, om in te spelen om nieuwe ontwikkelingen
en vragen van leden. Daarvoor wordt het agile werken door ontwikkeld, wordt leandenken
geïntroduceerd en de eigen systemen, waaronder CRM en business intelligence op orde gebracht.